En toen keek Flin me aan!

15 mei 2022 - Captieux, Frankrijk

Zondag, 15 mei

Dag 61: Brouqueyran - Captieux - 27 km - 1525,5 km

Ja, ik moet nog even verhalen hoe het gisteravond was. Wat mij betreft onder de maat. Vóór het eten gaf madame, die het later goed vond om Charlotte te worden genoemd een kleine rondleiding:

36947DF6-6CA2-45DB-93FC-971D76BB7CF7 De woonkamer

35D4A162-839C-46DA-9056-E7DBF6F8B5F3De gang naar de kapelBD4D7B57-2FBE-409D-9327-3B4DD5BB1991Het portail van de kapel

En een blik in de kapel:

61F830B1-8937-4F89-A726-1E671F01359D
Allemaal indrukwekkend en mede onderhouden door uw reizende reporter.

Aan het eten was niets mis. Helaas geen wijn, maar water. Oké, dat kan ik ook nog hebben. Maar de neefjes en nichtjes die op bezoek waren hadden een bbq met muziek onder mijn raam. En dan helpen oorplugjes maar weinig. Daar kwam bij dat mijn bed, eigenlijk een ledikant, niet geschikt was om mijn lengte van meer dan 1 meter 90 te herbergen. Vanochtend even bij Charlotte gemeld, maar voor die lange Hollanders ging ze geen grotere bedden kopen. Lange pelgrims zijn gewaarschuwd!

Om kwart voor acht vertrokken want het zou ‘s middags wel een kunnen gaan onweren. Mevrouw had een kortere route aangegeven dus op pad. Er lagen wat omgevallen bomen op het pad, dus daar moest om- en overheen worden gelopen/geklommen. Op zich geen probleem. Totdat ik 10 minuten later bij een weg kwam en de route wilde checken. Mobieltje weg! Helemaal weg! Niet in de gebruikelijke zak, nergens te vinden. Paniek in de tent bij opa. Teruglopen was het enige. En juist daar waar die omgevallen bomen lagen, was mijn telefoon uit mijn zak gevallen. Toen ik hem opraapte ging hij aan en keek Flin, mijn tweede kleinzoon mij door zijn zonnebril aan. Met een blik alsof hij wilde zeggen: kijk eens beter uit opa! Nou lieverd, dat doet opa zeker! Even rustig bijkomen en toch weer verder.

Door naar het plaatsje Bazas. Daar zou de kathedraal de moeite van het binnenlopen waard zijn, had Charlotte uitgelegd. Met een kapel voor St Jacques. Door de vertraging liepen Emilie en ik het plein voor de kerk op toen de dienst begon. Dus geen plek voor pelgrims.

ED6C9743-42D3-4BE4-A847-423A0A2D9E6C

Wel was er plek bij de Carrefour Contact, die het mogelijk maakte om in te slaan voor de lunch en zonodig voor het avondeten (zelf koken). Toen op het kerkplein is uw favoriete pelgrim uitgebreid aan de koffie gegaan, met aardbeienpunt. Op dat moment begon het te waaien en te druppelen, dus is dan droog zitten blijven het devies. Het buitje duurde niet lang maar de stop ongeveer een uurtje.

64CA9454-5F27-46E1-9DDC-F5A1A916BC5D
De weg naar Captieux vanaf Bazas is ongeveer 18 km lang en loopt op het traject van een oude spoorlijn. Ik loop nu in Les Landes, dus dennenbomen zijn er genoeg. 6A1DDBBB-8C2C-444A-83CB-8489B04E8DB50C907D8E-3EA2-49C3-8127-1038A6C9A5A887453EAF-964E-42D7-B850-70CB281B6FFF

E1C30726-95C0-451F-A26F-39002E0E95E3
Zoals je ziet is dit bos aangelegd; de bomen staan keurig in gelid.

Aangekomen in Captieux kon via de telefoon het juiste adres en de code van het sleutelkastje worden verkregen. En de info dat aan de andere kant van de kerk een pizza (afhaal) was. Die verkocht noch bier, noch wijn. Maar de vriendelijke pizzabakker wist dat een épicerie verderop in de straat nog open was. Dus na een enerverende start, kwam er aan deze dag toch een mooi einde:

C4B10B14-B312-41BE-A0C6-C852F5366E2F
Terwijl de pizza werd opgegeten spoelde een fors onweer de wereld hier een stukje frisser.

Ik wens jullie een rustige zondagavond!

1. Trudi:
    15 mei 2022
    Oeps Jurjen dat was even schrikken. Gelukkig is het allemaal goed gekomen.
    Hopelijk verloopt de laatste week van je tocht dit jaar zonder problemen. Succes en geniet ervan!
  2. Jurjen:
    16 mei 2022
    Dank je wel. En ja mijn schrik was groot. Dat krijg je van digitale afhankelijkheid…
  3. Mo:
    15 mei 2022
    Wat een geluk dat je je telefoon terugvond! Heerlijk dat Flin weer bij je is! Spoel die stress maar weg met de merlot!!! 🍷🍷
  4. Jurjen:
    Is helemaal goed gekomen 🤭
  5. Edith Van der Meer:
    15 mei 2022
    Nou ik kan me goed voorstellen dat je even in paniek was toen je ontdekte dat je mobieltje er niet was! Fijn dat je hem terug hebt. Wat zouden wij anders moeten zonder je dagelijks verslag?!?! Hoop dat je vannacht beter slaapt.
  6. Jurjen:
    16 mei 2022
    Is helemaal goed gekomen E.
  7. Nienke:
    15 mei 2022
    Wat een geluk dat je jouw telefoon hebt teruggevonden zeg, ik kan me voorstellen dat je wel even schrikt als je 'm niet kunt vinden! En fijn dat Flin je scherp in de gaten houdt; hij zal zich vast ook afvragen waarom opa nou in een ledikantje gaat slapen :-)))):-))) #gekke #opa

Xx van ons!
  8. Jurjen:
    😍😘👍🏻
  9. Gerard:
    15 mei 2022
    De kortste route is vaak de mooiste niet, zegt men weleens met de woorden wat door elkaar gehusseld. Misschien ook wel niet de makkelijkste route. Maar dat je de telefoon terugvond is toch wel een wonder. En wonderen verrichten op een pelgrimstocht, dat past er echt bij.
    Het bier lijkt zachtjesaan plaats te maken voor wijn. Maar Merlot is ook geen slechte keuze. Al met al goed afge”lopen”.
    Succes morgen en weer dóór.
  10. Jurjen:
    Dank je!
  11. Annemarie:
    15 mei 2022
    Shock! Telefoon weg . Dat is echt schrikken. Maar Jacobus waakt over je. Gelukkig maar. Sterkte met de volgende kilometers! Hopen dat het mooi weer blijft.
  12. Jurjen:
    Vanochtend is het lekker opgefrist! En een relatief korte dagmars van 21 km
  13. Ludy:
    16 mei 2022
    Hallo Jurjen, wat een prachtig verslag heb je er weer van gemaakt! Het is net alsof we een beetje met je meelopen en wat fijn dat je de telefoon weer gevonden hebt.
    Hartelijke groet,
    Ludy
  14. Jurjen:
    17 mei 2022
    Dank je Ludy! Mooi compliment.
  15. Conny:
    16 mei 2022
    Poe poe, wat een stress. En dat is heel slecht voor een opa🙃. Gelukkig goed gekomen. Doet t wel goed in de blog.
  16. Jurjen:
    17 mei 2022
    Zeker Conny, maar ik had de episode liever overgeslagen.
  17. Hans:
    16 mei 2022
    Erg schrikken van dat verlies van je telefoon. Ik vond het wel een spannend verhaal ! En nu nog maar één week !! Tot nu toe vond ik het een erg mooie tocht !!
  18. Jurjen:
    17 mei 2022
    Dank Hans, ik ook. Het was zeer de moeite waard!
  19. Anna:
    18 mei 2022
    Ha Jurjen, ja zo maak je van alles mee. Goed te lezen dat het je nog steeds met vliegende vaart voor de wind gaat. Hier en daar geluiden in de nacht of zere tenen niet van je schoenen maar van het bed daargelaten. En tip, want ook mijn grote angst is verliezen of laten vallen van telefoon: hoes met koortje. Staat debiel maar is superhandig. Lukt helaas niet om foto te delen. Ik lees nog even je laatste paar verhalen. Loop lekker! Anna
  20. Jurjen:
    19 mei 2022
    Dank je Anna. Ik lees uit jouw verhalen dat het nog steeds goed gaat. Ik heb gemist waar Anna aus Bochum is gebleven?