Oude (on-)bekende

19 mei 2022 - Saint-Sever, Frankrijk

Donderdag, 19 mei

Dag 65: Mont de Marsan - Saint Sever - 19,5 km - 1609,5 km

Gisterenmiddag, toen ik ‘uitverkend’ was en terug op de refuge, tikte iemand op de deur. Je kunt je mijn verbazing voorstellen toen het mevrouw Parlevite bleek. Haar man Jacques was inmiddels huiswaarts gekeerd. Toen ze begon te praten vroeg ik of ze weer iets langzamer wilde spreken. Zodat de woorden de ruimte krijgen om de afstand tussen mijn oren en mijn hersens af te leggen en daar verwerkt kunnen worden. Nou, ik moet zeggen dat ze niets veranderd is. Verder nog 2 Franse mannen, die vanaf hier hun reis van vorig jaar gaan voortzetten. En een Iers/Engelse fietser Niall. Die had grote dorst, want op het heetst van de dag gefietst. Ik met hem mee! Naar een soort Engelse pub. Hij aan de pint, ik nog een klein biertje. We zaten op het terras en de zon draaide onder de parasol op mijn fris gewassen lijfje. Binnen no time was ik een otter. Dus naar binnen. Na nog twee pints voor Niall en een colaatje voor mij, was het 7 uur en mochten we eten bestellen. De zalmburger smaakte behoorlijk goed.

Terug in de refuge bleek een verjaardag te worden gevierd. Nog even aangesloten, maar keurig op tijd lag iedereen te rusten. Geen last van snurkers gehad, gelukkig.

Hier nog even een foto van de voorkant van het pand.

9DCEC823-E318-4154-A162-7DD9FA2AD31E
Niet denderend geslapen; de warmte kon niet uit het pand. Ondanks open ramen bleef de warmte hangen.

Rond 6 uur gingen mensen opstaan, met name de twee Fransen. Ik probeer dan nog wel te slapen, maar om half 7 gooide ik de handdoek in de ring. Even voor half 8 was ik onderweg.

De route liep de eerste 3 kilometer langs een uitvalsweg van Mont de Marsan. Geen fluit aan:

004AA26F-CD78-40C2-B5EE-C652D574D1BE
Maar na een tijdje werd de omgeving aantrekkelijker.

6CD6DA7C-3C7E-4F96-A137-AE276AD4BA66
Na 8 km was daar het dorp Benquet, met bakkertje etc. Ze willen daar wel weten dat de Voie de Vézelay door hun dorje loopt.

2475C918-911A-4DFF-9944-4B46396382D8
Op de foto’s is goed te zien dat het vandaag bewolkt is. Bij de meteo is dat ook duidelijk.

CF7D2E85-53FB-45F4-91F3-922D02C98E9E

6C998E4C-9DB8-4883-BF8B-52F400C25E44

Net na Benquet stond dit middeleeuwse kerkje. Onderweg kwam ik Parlevite tegen en het Belgische stel dat ik in Bourriot Bergonce had leren kennen: René en Maria Madeleine. Iedereen op weg naar de refuge in Saint Sever.

29419E50-A7A1-4BB0-AC5D-6AF0060B39FB
Op deze foto kun je de kerk van Saint Sever terugvinden.

De sleutelcode halen en het betalen geschiedt bij het Office du Tourisme. Daar kon je pas om 2 uur terecht. Dus waar het kan zitten.

28430ECD-CCDD-41C1-B5D4-41969CBF29BC
Net voor St Sever de Ardour over:

5136F97B-A198-469E-BC76-C4E6F664662F
Gevolgd door een lange, langzame en warme stijging. Nog even een kwartiertje wachten voor het OdT en na betaling van €13 kreeg ook ik de sleutelcode.

Mijn kamer heeft 8 bedden (4 stapelaars), waar vannacht 5 mensen slapen. Het zal me benieuwen.

De douche heb ik gehad, de wasmachine heeft voor me gedraaid. Tijd dus voor de verkenning 😉.

image0
Zoeken is niet zo heel moeilijk, als je weet waar je kijken moet.

Prettige donderdagavond gewenst!

1. Bert Vergouwen:
    Ha Jurjen,
    je houdt nog steeds vast aan een strak dagpatroon en vaste rituelen. Lijkt me een uitstekende optie om je plannen te kunnen uitvoeren en voltooien.
    Alvast Bonne route voor morgen.
    Groeten, Bert.
  2. Jurjen:
    20 mei 2022
    Merci Bert! Eerlijk gezegd is het leven van de pelgrim simpel:
    Ontbijt/sanitair/lopen/douchen/wassen/eten/slapen herhaal
  3. Cora:
    19 mei 2022
    Ik kijk er elke dag naar uit om je verslag te lezen. Blijf het stoer vinden van je!
    Wij lopen momenteel in de Harz, behoorlijk op en neer, maar krijg steeds meer bewondering voor jouw prestatie! Hartelijke groet, Cora
  4. Jurjen:
    20 mei 2022
    Dank je Cora! Viel Vergnügen in Deutschland!
  5. Mo:
    19 mei 2022
    Fijn dat je geen last hebt van snurkers! Heb je zelf al geïnformeerd of anderen last hebben??? 🙈😉
  6. Jurjen:
    20 mei 2022
    Ik vraag nooit naar problemen 😅
  7. Nienke:
    19 mei 2022
    Goed bezig paps! Hopelijk een beetje een rustige nachtje weer. Zet 'm op! Xx Nienke
  8. Jurjen:
    Dank 🥰😘
  9. Gerard:
    19 mei 2022
    “Zoeken is niet zo heel moeilijk, als je weet waar je kijken moet”. Op miraculeuze wijze weet jij inderdaad bijna altijd een glas bier te vinden. Ook als er geen kroeg in de buurt is. Maar het is inderdaad een traktatie na een dag hard werken.
    Op dit moment zit je waarschijnlijk aan de maaltijd. Laat het je goed smaken en een mooie dag morgen toegewenst.
  10. Jurjen:
    20 mei 2022
    Dank Gerard! Ik blijf mezelf dan maar trakteren…
  11. Huub Weetink:
    Hallo Jur
    Waar eindigt jouw láátste etappe?
    Spaanse grens?
    Groet Huub
  12. Jurjen:
    20 mei 2022
    Hoi Huub, zondag stop ik in Orthez. Dat is 3 à 4 dagen voor de Spaanse grens. Daar vertrekt maandag de tgv naar huis.
  13. Heleen:
    19 mei 2022
    Al een eind op weg Jurjen. Leuk dat je steeds weer bekenden tegenkomt om een stukje mee op te lopen en een biertje te drinken.
  14. Jurjen:
    20 mei 2022
    Zo is het precies Heleen; lopen doe je alleen. Eten en drinken graag samen!
  15. Annemarie:
    20 mei 2022
    Dat gaat gesmeerd zo te lezen ! Super hoor! Nog even . Maar bijzonder al die contacten met bijbehorende verhalen. Groetjes
  16. Jurjen:
    Groeten terug!
  17. Kees Mulder:
    20 mei 2022
    Succes voor het laatste stuk
  18. Jurjen:
    20 mei 2022
    Dank je Kees! Jij eerst naar Saint Jean Pied de Port en dan door naar Barcelona!
  19. Anna:
    20 mei 2022
    Bijna aan het einde van je tocht! Ik heb een naslagwerk om te kijken waar ik wel of niet wil slapen 😄. Om terug te komen op jouw vraag: Anna aus Bochum ist jetzt in Bochum. Vanaf Limoges naar huis gegaan, evenals Eddy uit Lier. Eddy volgens plan, Anna vroeger dan gepland, maar het was mooi weest, begreep ik uit appje. En ik heb net Bergerac achter mij gelaten. Op deze route geen pelgrim gezien!
    Ben je weer bij. 😉 wens je mooie laatste wandeldagen.
  20. Jurjen:
    20 mei 2022
    Dank je Anna! Jij nog een mooie caminotijd gewenst. Ik volg je via blog!