Afsluiting

22 mei 2023 - Capelle aan den IJssel, Nederland

Met Monique heb ik nog heerlijke dagen in Santiago gehad. Op Hemelvaartsdag zijn we naar een vroege mis gegaan in de kathedraal. We hadden het geluk dat het grote wierookvat Botafumeiro werd aangestoken en heen en weer werd geslingerd. Het lukt helaas niet om de video daarvan te uploaden.
Daarna op het grote plein afscheid genomen van Monica, Walter en Hiroshi.

25BAE86B-F688-41EF-B52B-63DE02F51D76
Met die laatste had ik een speciale band ontwikkeld. Het afscheid van hem viel me, viel ons beiden, zwaar.

Maar zo is de Camino, als het leven: je ontmoet, bouwt een band en je moet afscheid nemen. Dat overkomt je bij nieuwe relaties, maar ook bij oude, die al decennia kunnen duren. Ieder loopt zijn eigen Camino.

Stap voor stap naar Santiago is de ondertitel van mijn blog: in totaal heb ik meer dan 3.715.000 stappen gezet om van huis naar Santiago te lopen. Dat is gemiddeld bijna 36.000 stappen per dag.

Met een gezamenlijk etentje ‘s-avonds ook afscheid van Frederic genomen; niet zo beladen als het afscheid van Hiroshi. Zuid Frankrijk is immers dichterbij dan Japan.

63E772D7-0F5D-4D72-A4B7-7F852FE00508
We hebben de tijd verder gebruikt om Santiago wat beter te leren kennen, maar als toeristen.24748603-4FF5-4EDD-BEB2-E0C16D5874EBEB7F8D4A-7BA1-4144-813E-0CF557350DD253D9F42A-7BC4-42B9-8AD3-F7F5201C3FAE2FB724A5-9A6C-4DDE-BBBF-2556E9B2998BBDE0847A-CE66-4A4C-A1FB-178FA107C7AA
Na terugkeer was daar natuurlijk het mooie weerzien met mijn (schoon-)kinderen en met mijn inmiddels 5 kleinkinderen.

Zo komt ook aan dit blog een eind. Ik wil heel graag een dankjewel zeggen voor alle reacties die ik van jullie kreeg. Soms adviezen, bemoedigende woorden en veel lieve woorden. Ze hebben me goed gedaan!

Deze week word ik 70 jaar. Met deze wandeling in de benen voel ik me geestelijk gesterkt voor de komende 20 jaar. Zo’n lange tijd zonder mijn naaste geliefden ga ik echter nooit meer plannen. Maar kortere tochten, je weet maar nooit…

13A019E4-F2DC-4E72-A783-7B5718BA5377

Ik wens jullie net zo’n mooi leven als ik heb!

1. Ad Van Dooren:
    22 mei 2023
    Geweldig gedaan Jurjen, complimenten!
    Mooi om op terug te kunnen kijken
  2. Edith Van der Meer:
    22 mei 2023
    I'm in awe! Echt geweldig! Wat een prestatie, deze zal nog lang met je mee 'wandelen! Je hebt het gedaan voor je 70ste verjaardag! Je bent een kei. Wie weet een trip naar Japan en dan door naar NZ... A girl can only dream. We hebben een geweldige trip hier voor je! Ton gaat met je mee!!
  3. Martha:
    22 mei 2023
    Geweldig Jur. Wat een mooie herinneringen zul je hier aan hebben.
    We hebben genoten van je dagelijkse berichten.
  4. Gerard:
    Geweldig mooi gedaan.
  5. Nienke:
    22 mei 2023
    We zijn allemaal mega trots op je, wat een bijzonder avontuur dat je hebt afgelegd! Erg knap gedaan, maar wel erg fijn dat je nu ook weer thuis bent:-) Liefs Xx
  6. José:
    22 mei 2023
    Chapeau hoor mét een diepe buiging! 👏👏👏
    Wat blijft zijn je herinneringen! 🖼️🛏️🥾🥾
  7. Yvonne:
    23 mei 2023
    Dag Jur, geweldig jouw wandeling naar Santiago en blij dat ik vanuithier heb mee gelezen!!
    Wat een heerlijke herinneringen en mooie ontmoetingen!!
    Ga lekker nagenieten en dan met je lieve familie erbij!!❤️🌷
  8. Mariëtte:
    23 mei 2023
    Wat mooi geschreven weer! Wat fijn dat je nu, en op bewonderenswaardige wijze, je camino hebt volbracht! Gefeliciteerd! Het was heel leuk je via je dagelijkse verslag te kunnen volgen. Fijn dat je weer gezond en wel terug bent bij jullie gezin! Alvast van harte gefeliciteerd met je 70e!!
  9. Bert Vergouwen:
    Mooie epiloog Jurjen!
    Met een fijne afsluiting zo samen met jouw Monique kon je tevreden huiswaarts keren.
    Zoals zovelen voor mij wil ik ook mijn waardering en respect uitspreken voor deze hele onderneming en jouw doorzettingsvermogen om het ook tot een goed einde te brengen. Zoals je zelf eerder al zei: je moet ook een dosis geluk hebben tijdens de Camino. Dat geluk had je en het is je van harte gegund. Op naar je 70e!!
    Hartelijke groet van Wilma en mij. Bert.
  10. Ineke:
    25 mei 2023
    Prachtige verhalen! Je hebt het toch maar gedaan! Toppie Jurjen!🙌
  11. Elma:
    26 mei 2023
    Een bijzondere tijd, jouw Camino! Dank dat we met je mee hebben mogen reizen. Alvast gefeliciteerd met die mooie verjaardag! Ultreia!