Dag 104

18 mei 2023 - Santiago de Compostela, Spanje

Nog even het verhaal van de laatste wandeldag. Op dinsdagavond in Pedrouzo nog een lichte maaltijd gegeten: dunne tomatenschijfjes, in olie en azijn, met uienringen en stukjes tonijn.

BBCB2058-694F-4A18-955A-646AF6107D79
Die grote tomaten hebben een heerlijke smaak!

Woensdagochtend weer bijtijds op en eerst een ontbijtje gehaald. Daarna op pad. Over het weer tijdens mijn tocht kan en mag ik niet klagen. Dus ook op de laatste dag een wolkenloze hemel. Eerst door bosgebied gelopen.

4CDDEA0E-F448-4242-ACF9-069525AC658CD7E03FCE-EE9A-4E71-81CC-CA1AEFE96590
Later werden de kilometerpaaltjes steeds belangrijker.E4C037AF-5C3F-4C98-A172-8A188BAA0AA4840AB35B-DCDF-421E-9047-022F5CD82547
Wandelen tot in Santiago. Daarna zag ik wel nog aanwijzingen maar geen afstanden meer aangegeven. Net voor ik het oude centrum in liep, nog even koffiepauze gehouden. Stond daar een groepje traditionele muziekanten. Maak ik een foto ipv een video 🫣DABEE2AC-230B-4E38-89D4-5820369D5778
Door naar de kathedraal, eigenlijk het grote plein daarvoor, het Plaza del Obradoiro. Loop ik om me heen te kijken, zie ik ineens de Braziliaan Rafael. ‘Ken’ ik ook al weken van het regelmatig onderweg tegenkomen. Hij heeft de foto’s gemaakt van mij voor de kathedraal.8655A0F6-D9E9-49A4-B51B-9DF65C07E1C7
Hij was al een uurtje binnen en had zijn compostela (getuigschrift) gehaald en vertelde mij waar dat was. Voor de deur van dat kantoor stond de Duitse delegatie: Bernd, Thomas, Sandra, Walter en Monica. Elkaar natuurlijk gefeliciteerd en toen naar binnen. Dat liep vlot ondanks de drukte. Daarna nog even naar de Nederlandse huiskamer van het Genootschap van Sint Jacob. Ally en Jan uit Leeuwarden zijn voor twee weken de gastvrouw en -heer. Kopje thee of koffie en een mariakaakje. Jan maakte nog even een foto.7685FFBE-BD97-4986-A17D-B9E649E33066
Daarna naar het pension om me daar in te checken om vervolgens met Frederic te gaan lunchen. De foto van het biertje ken je al:E6E66137-C50D-46E0-9C1C-8261B3B6395F
Monique zou om kwart over 6 landen. Ik op tijd taxi’s aanhouden, maar allemaal bezet. Ik liep naar een wat drukkere, doorgaande weg en zag een bushalte. De bus naar het vliegveld kwam na 12 minuten en voor € 1,00 was ik na 20 minuten op het vliegveld. Toen de bus naar het stationsgebouw reed, zag ik een Vueling toestel rijden. Ik dacht ze is er. Ik ging bij de deur zitten om te zien of ze al iets had ge-appt. Stond ze naast me…. Iets te vroeg geland!

E62DBAB7-BCA4-4CB6-8AFF-66BDD58592F4
Met een taxi terug de stad in, koffer op de kamer en ergens gaan eten.

Tot zover dag 104. Het verhaal is nog niet af, maar ik ga geen dagelijkse updates meer verzorgen. De tocht is immers voorbij.

Daarom voor nu een mooie Hemelvaartsdag gewenst en adiós!

1. Mo:
    18 mei 2023
    En nu samen sfeer proeven in Santiago en kennismaken met Frederico…
    Komt binnenkort allemaal in het laatste verslag!
  2. Henk ursem:
    Hallo Jurgen,
    ik heb je vanaf het begin gevolgd, kan uit je reacties merken dat je een prima camino heb gelopen , een goed verslag , met alle emotions van deze reis bedankt, dat je dit heb gedeeld. Wij Paul en Henk hebben deze camino ook gelopen van uit huis in 2015, en daarna redelijk verslaaft aan het lopen van camino,s in Spanje
  3. Nienke:
    Nogmaals; petje af voor jouw wandelavontuur! Liefs Xx
  4. Margriet:
    18 mei 2023
    Grote klasse en petje af! Ik heb met veel plezier je reis gevolgd. Fijne dagen met Monique in Santiago!
  5. Peter:
    Chapeau!
  6. Gerard:
    18 mei 2023
    Je hoeft vandaag, morgen, overmorgen niet te lopen. Misschien een beetje een dubbel gevoel, maar vanaf nu kun je lekker een beetje de toerist uithangen. Terrasjes pakken. Verblijf in een kamer waar je bed wordt opgemaakt en een eigen douche en gewoon handdoeken die je niet zelf hoeft te wassen. Wat een luxe. Geniet ervan.
  7. Mardi vd Klugt:
    18 mei 2023
    Helemaal geweldig, trots op jou, nu lekker samen genieten
  8. Hans:
    18 mei 2023
    Geweldig Jurjen!! Gefeliciteerd !! Wat een prestatie. Spannend op het vliegveld. En nu terug naar Nederland en Riff zien. Op de foto lijkt het al een hele knul !!
  9. Yvonne:
    18 mei 2023
    Nogmaals gefeliciteerd Jur, super trots op jou!!
    Nu heerlijk samen zijn met Mo, daarna gauw Riff zien en de andere ( klein)kinderen!!
    Liefs🌺
  10. José:
    Geweldige prestatie Jurjen! Gemiet samen! 🥂🍾🥳🥾🥾
  11. Sandra:
    Dat wordt afkicken.
    Wat een tocht, wat een beleving.
    Proficiat!
  12. Inge Molenaar:
    19 mei 2023
    Super gedaan zeg, jeetje! Ook wij hebben genoten van je verhalen :-)
  13. Iris:
    21 mei 2023
    ¡Enhorabuena! Felicidades! Van harte met deze geweldige prestatie! Hoop het ook eens te mogen beleven!