Dit en dat

9 mei 2023 - Cacabelos, Spanje

Dinsdag, dag 96

Molinaseca - Cacabelos - 22 km - 2319 km

Mijn dag gisteren werd inderdaad beïnvloed door de gevoelde emotie. Dank voor alle reacties; die waardeer ik zeer!

Nog even een foto van de romaanse voetgangersbrug in Molinaseca.

3ABE6876-31D7-4998-AF49-EF31C63A60E2

Zoals jullie wel hebben begrepen, vorm ik een tandem met Frederic uit Frankrijk. We lopen alleen, maar bespreken de etappes samen en hij spreekt Spaans zodat hij de slaapplaats kan reserveren. Meestal is hij eerder op de bestemming, want hij stuurt zijn rugzak met de koerier. Slechte rug… En ik wil nog wel eens wat vaker stoppen voor een kop koffie, met iets erbij natuurlijk.

We hebben veel plezier samen over wie we zien of wat we zien, maar we hebben ook goede gesprekken. Ook gisteren. We plannen om volgende week woensdag in SdC aan te komen. Na vandaag is de afstand minder dan 200 km, dus dat moet te doen zijn.

Vandaag begon bewolkt en om ongeveer 10 uur konden we volgens de meteo een bui verwachten. Ik was Molinaseca

1C6D6D74-50E1-47A3-B033-B5A348A7CEFE

nog niet uit of het begon al. Dus rugzak af, regenjas aan, hoes om de rugzak en door. Het spetterde af en toe. De regenwolken overheersten de ochtend.

D9366B09-7763-46F5-AE8A-23B6D617963B

In de grotere stad Ponferrada kon worden ontbeten. Daarna weer naar kleinere plaatsjes. In Fuentesnuevas stond een alleraardigst kerkje. Ben even binnengelopen, ik verbaasde me over de rijkdom van alle versieringen.

06623330-798F-4865-BF97-14D6E346873B
De Camino wordt soms heel duidelijk aangewezen.

A8349D99-7F9E-4F6F-AD77-5DA17421FED2
Je komt wat tegen op zo’n ochtend. Mooie zaken maar ook bouwvallen.

E5350181-68B4-46FB-A6E5-AD008AFBF014

Al een paar weken kom ik een drietal Koreanen tegen; echtpaar met dochter. Ze maken geen deel uit van de grotere groep. Een paar dagen geleden vertelde de dochter me, dat haar vader Tony, blij is wanneer hij me ziet. Ik denk dat ze bedoelde dat hij het leuk vindt. Ze zitten in de lappenmand. Vader en dochter hebben spierpijn. Vandaag zag ik hem hier in Cacabelos bij een resto zitten. Even op de foto:

D4E25543-5B8D-4560-91F8-C721730BC2D7
Ze wachtten op een taxi om hen naar hun bestemming te brengen in Villafranca del Bierzo, een paar kilometer verderop.

Vandaag zat ik voor onze herberg op het terras te genieten van

2A04A575-FD9F-4229-8D51-68DB849A84FE
toen Jaco verschillende rugzakken afleverde. Waaronder die van Frederic.

F3370CE7-D07D-43D7-B5CC-1EF2D1CC609C

Zoals gezegd laat Frederic zijn rugzak vervoeren; dat gebeurt in zijn geval door de firma Jacotrans. Je pakt in je verblijf een enveloppe van Jaco, schrijft daar je naam en je volgende herberg op en stopt er € 6,00 in. Misschien moet je een app naar de firma sturen, maar dat weet ik niet precies.

Het biertje was voor rekening van Frederic; hij heeft sinds zijn start in Moissac, Frankrijk, vandaag meer dan 1000 km gelopen.

Dit zag ik ook nog, maar of dat serieus is….

FA11AA36-7238-46B8-81CE-5A894D964BBB
Ik wens jullie een mooi vervolg van deze dinsdag.

1. Volkert Bakker:
    9 mei 2023
    Weer mooi verhaal Jurjen, ik had je verhaal gisteren gemist dus nog even terug gelezen. Bijzondere symbolische en emotionele belevenis daar bij het Cruz.
  2. Hans Schop:
    9 mei 2023
    Leuke woordspeling, een regenbui in Molinaseca dat betekend droge molen.
  3. Hans Schop:
    Sorry moet zijn betekent
  4. José:
    9 mei 2023
    Het lijkt soms zo makkelijk lopen! Je moet het maar kunnen en jij doet het! 2319 km gedaan, nog minder dan 200 km te gaan! 👏👏
  5. Yvonne:
    9 mei 2023
    Wat lief dat die mijnheer( Koreaan) blij is jou te zien.. wat een mooie ontmoetingen allemaal en een bijzondere “Camino” vriendschap met Frederic!!
    200 km te gaan..
    Fijne avond en een goeie wandeling morgen!!
  6. Gerard:
    9 mei 2023
    Weer een mooi verhaal Jurjen. Schitterend ook die Romaanse brug. Onvoorstelbaar dat zo’n brug nog steeds bestaat.
    En weer op pad morgen. Succes.