Heuveltjes op en af terwijl de hitte toeslaat

21 mei 2022 - Sault-de-Navailles, Frankrijk

Zaterdag, 21 mei

Dag 67: Hagetmau - Sault de Navailles - 16 km - 1644 km

Op het terras waar ik in Hagetmau het etappebiertje dronk, samen met Christophe, die overigens een Icetea-adept is, zagen we een fietsende pelgrim langskomen. Een paar keer zelfs, want hij wist niet waar hij de sleutelcode kon krijgen. Dat bleek later.

Toen wij terugkwamen in de refuge bleek de fietser een Duitse man te zijn. Hij heeft zijn naam bij het voorstellen niet genoemd, dus Horst. Horst was in Malaga begonnen en fietste daarvandaan naar Santiago en nu naar Vézelay om door nach Hause te gaan. Horst was van mijn leeftijd, zo schat ik, en zijn fiets idem. Maar zoals dat heet still going strong. Petje af voor hem. We bleven in de refuge met zijn drieën en hadden ieder een eigen kamer:

Christophe wilde vandaag naar Orthez en vanwege de verwachte warmte vroeg vertrekken (half 6). In de eetkamer beneden stond een bed, dus dat was voor Christophe, want hij wilde zo geruisloos mogelijk vertrekken. Horst en ik hadden zo ieder een kamer boven.

Voor het avondeten hadden we een pizzatent uitgekozen die dichtbij de refuge lag: Amalfi. Horst wilde iets anders en ging niet mee. Hij bleek bij de Chinees geweest. Voor de verandering had ik een pastagerecht gekozen, zodat je niet denkt dat mijn motor uitsluitend op pizza loopt. Rood wijntje erbij en klaar!

Vanochtend was ik degene met de meeste tijd: Christophe was weg voor 27 km en Horst voor zijn gebruikelijke 80 á 90 km. Daarom heb ik om kwart voor 7 alles wat de afgelopen dagen de binnenkant van de wasmachine nog niet had gezien, daar toch maar aan blootgesteld. Programma van een half uurtje en daarna de droger in. Toen ik net na 8 uur vertrok werd ik omgeven door rozengeur.Even langs de bakker voor een sandwich en lopen maar weer.

Zo is het nu eenmaal als pelgrim, je begint alleen en eindigt alleen. Soms loop je wat langer op met dezelfde mensen en soms is de ontmoeting vluchtig. De grap is dat iedereen zijn ‘eigen’ doel heeft. Dat van mij is dit jaar aangepast naar Orthez. Anderen lopen stukjes van het pad en weer anderen hopen in Santiago aan te komen. Het is een bonte mengeling van mensen die allemaal willen lopen/pelgrimeren en elkaar waar nodig helpen zonder enige tegenprestatie.

Daarnaast zijn er ook de mensen die onderdak verlenen. Soms als gastheer/vrouw of moet ik zeggen gastpersoon in een refuge. Die, vanuit een vereniging, de pelgrim opvangt en hem/haar met eten en drinken verwent. Of als eigenaar van een woning met ruimte voor opvang met het aanbod van half pension. Soms zijn dat kleine ondernemingsvormen geworden van pensionado’s, die hun inkomen aanvullen met het bedrag dat de pelgrim betaalt. Geen kritiek van mijn kant daarop, want ik heb er graag gebruik van gemaakt. Hoe en of ze het met de Franse fiscus regelen, geen idee. En het gaat me ook niet aan. Ik kreeg geen rekeningen of reçu's 😉.

Terug naar de etappe van vandaag. Omdat het deze week zo warm werd, had ik Monique beloofd om geen 20+ km meer te lopen. Bovendien past het goed in mijn schema om maandagochtend in Orthez de TGV richting huis te pakken. Vandaag dus 16 km. Waarmee ik sinds 12 april zo’n 900 km heb gelopen. Met 2 rustdagen in Bergerac.

C883769E-10AA-48A7-8962-0FF1A5AFFB29
Het begon best ok, met zo’n 18 graden. Na een tijdje zag ik van afstand gele hesjes op de weg. Het bleek geen protest. Het waren vrijwilligers die zwerfafval opruimen:

ECF5718E-0975-47BA-BD05-3EADFBAD50B8
In het daarop volgende dorpje Labastide-Chalosse, was het hele dorp aan het opzomeren. Een gezellig samenzijn, want anderen waren de bbq al aan het opstoken.

Deze kleine aanwijstekentjes zijn de afgelopen weken onontbeerlijk gebleken.

DE59B112-D4FA-4AFB-9B8C-75B51024FE97
Eerst loop je hier

A2B6FE7C-AD2C-4FDA-9B4C-CF4669DB8262

En dan kijk je er op terug

50D4DEEB-1AAA-4095-9451-45B86D24C503
Dus heuveltje op en af. Dat kan best een lekker warm karweitje zijn.

Ik had tijd genoeg, want ik wilde niet voor 12 uur aankomen, dus in Beyries, waar ik eigenlijk niets had te zoeken, ben ik even naar de refuge gelopen en heb daar een klein uurtje op een bankje gezeten en het broodje opgegeten.

9F722F4B-071A-4191-9D86-CAD18FBA989A
Ik moest door naar een particulier adres in Sault de Navailles bij Natalie en Philippe. Onderweg kwam ik nog deze ‘heg’ tegen:

53979063-CC59-4577-A4E2-FCC6F4D7D8EA
De temperatuur was inmiddels behoorlijk gestegen:

D613B656-9C2C-4689-A94C-9AB3AFCD987F
Dus toen Philippe me bij aankomst vroeg wat ik wilde drinken werd dat het etappebiertje:

B0B74440-9A22-4DFF-9139-DBFFFE17CD69
Beetje vroeg op de dag, maar dat heb je met die korte etappes. Het zal me benieuwen of dat morgen ook zo lukt in Orthez na weer een etappe van ongeveer 15 km.

Ik wens jullie een mooie zaterdagmiddag en avond!

1. Mo:
    21 mei 2022
    Wat een gezellig, lekker lang verhaal!
    Fijne zaterdag nog, x
  2. Jurjen:
    Is gelukt
  3. Margriet:
    21 mei 2022
    Wat schrijf je toch leuk! Succes morgen met de laatste wandel etappe voor dit jaar en maandag goede reis naar huis!
  4. Jurjen:
    Dank je 3x Margriet!
  5. Kees:
    21 mei 2022
    Hé Jurjen wat grappig. Ik loop morgen (wel in de hitte) ook naar Orthez. Wie weet tot daar.
  6. Jurjen:
    21 mei 2022
    Hoi Kees, dat zou leuk zijn. Ik slaap in Hotel Labat. Het wordt morgen iets minder warm dan vandaag, maar succes. Er zitten een paar klimmetjes in.
  7. Agnes van der Putten:
    21 mei 2022
    Succes morgen met de laatste etappe en goede reis naar huis!
  8. Jurjen:
    Dank je Agnes!!!
  9. Rina:
    21 mei 2022
    Al terugblikkend vandaag, mooi! Geniet van je laatste dag. Tot maandag!
  10. Jurjen:
    21 mei 2022
    Zoist buufje! Tot maandag!
  11. José:
    21 mei 2022
    Succes morgen Jurjen…de laatste dag alweer! Wat heb je dan weer een geweldige tocht achter de rug zeg. 💪🏼😎 Leuk om een beetje te hebben ‘meegelopen!
    Goede reis naar huis maandag! 🚂🏡
  12. Jurjen:
    21 mei 2022
    Dank je José! Het was geweldig om te kunnen doen en leuk om erover te schrijven. Voor later als opa zijn geheugen nalaat!!
  13. Gerard:
    21 mei 2022
    Een moyenne van ca. 24 km per dag, doe je toch maar ff en dat terwijl je een rugzak draagt, pizza’s en pasta’s als maaltijd eet, alles wegspoelt met bier en wijn, wel of niet goed slaapt. Toch volhouden. Mooi hoor.

En dan toch ook veel beleefd, de ontmoetingen met anderen, het landschap, de rivier “La Grance”. Alles bij elkaar een mooie belevenis. Iets om nog vaak aan terug te denken als je weer thuis bent.

Nog één korte wandeldag te gaan. Fijne dag morgen. Ik kijk uit naar jouw verslag.
  14. Jurjen:
    21 mei 2022
    Dank voor je support Gerard. Voor nu is het mooi zo. Maar ik weet zeker dat het pelgrimsgevoel weer gaat kriebelen over een tijdje!
  15. Trudi:
    21 mei 2022
    Chapeau Jurjen. Voor dit jaar nog een etappe. Geniet ervan en alvast een voorspoedige terugreis gewenst voor maandag. Je wordt vast met open armen ontvangen.
  16. Jurjen:
    21 mei 2022
    Dank je Trudi, ik ben inderdaad bijna klaar voor de terugreis. Wetend dat er dan ook weer leuke periodes in het vooruitzicht zijn.
  17. Edith Van der Meer:
    21 mei 2022
    Het zit er bijna op voor dit jaar. Je eigen bed en Mo wachten je op. Wat een pracht avontuur! Geniet van de laatste etappe en ik ben benieuwd of Kees er idd is! Bon voyage!
  18. Jurjen:
    21 mei 2022
    Thanks Edith, ook voor je trouwe support aan mij en aan Mo. Dat is het op de Camino: Kees is er wel of hij is er niet 😉👋🏻
  19. Edith Van der Meer:
    21 mei 2022
    Ik heb echt genoten van je blog en anderen zeiden het voor mij: je schrijft echt hardstikke leuk! Ja en ik weet wat het is lang zonder je andere helft te moeten zijn. Ton en ik hebben dat vaak gedaan en nu nog! Maar we zijn allemaal niet voor niks individueel! Ik zal de emails missen bij het wakker worden! 😘
  20. Jurjen:
    22 mei 2022
    Zolang je maar steeds wakker wordt (en ik ook), dan volgt er volgend jaar gewoon een vervolg!
  21. Martha:
    21 mei 2022
    Geweldig Jur, 6 weken onderweg. Ook ik heb met plezier je dagelijkse stukjes gelezen; je schrijft inderdaad heel leuk. Nog een etappe en dan heerlijk met de trein terug. Tot Pinksteren.
  22. Jurjen:
    Dank en tot dan!
  23. Huub Weetink:
    22 mei 2022
    Wat zullen de etappe biertjes in Breda smaken🍺🍺😉
  24. Jurjen:
    22 mei 2022
    Zeker Huub, ik kijk er naar uit!
  25. Anna:
    22 mei 2022
    Ha Jurjen, terwijl ik schrijf ben jij 'binnen' in Orthez en bezig met je laatste verhaaltje, schat ik in.
    Ik ben blij verrast dat ik Christoph in jouw verhaal van gisteren voorbij zie komen en blijkbaar ook al eerder maar dat heb ik even gemist. Zat me al af te vragen hoe het met hem ging, lopend met zn chariot. Ik heb 2 avonden met hem opgetrokken oa in Chablis, dus dat is even geleden.
    Je bent er, bravo, einddoel behaald. Goede terugreis, heel veel mooie herinneringen en fijne verjaardag gewenst. Anna
  26. Jurjen:
    22 mei 2022
    Dank alvast Anna. Christophe heeft zijn karretje naar huis gestuurd. Of iemand kwam het oppikken. Hij loopt nu gewoon met een rugzak en is daar heel blij mee.
  27. Martha Hoffenkamp:
    22 mei 2022
    Dag Jurjen. Ik lees nu pas je verhaal, maar geniet er weer net zo van. Je bent vast al in Orthez nu. En ik denk dat Monique heel blij is dat ze je binnenkort, met of zonder rozengeur, weer thuis mag ontmoeten!
    Goede thuisreis!
  28. Jurjen:
    22 mei 2022
    Die blijdschap is wederzijds!!
  29. Annelies:
    23 mei 2022
    Van Monique hoorde ik op maandagmorgen tijdens ónze wandelingen over je pelgrimage. Inmiddels heb ik je reisverslag gelezen en de foto's bewonderd.
    Een diepe buiging voor al die gelopen kilometers. Fijne thuiskomst en hartelijke groet.
  30. Jurjen:
    23 mei 2022