Een kleine toegift dan: Ik heb genoten!

23 mei 2022 - Orthez, Frankrijk

Van een gezellig afscheidsetentje kon geen sprake zijn; alle resto’s op (deze?) zondagavond dicht. Dus nog snel even naar de Carrefour Contact om een salade en een klein wijntje te kopen.

Ik deelde de 4-persoonskamer met Joost, een 78-jarige Belg die in de Filipijnen woont. Hij vertelde dat hij de Camino loopt om aan zijn omgeving te bewijzen dat hij niet goed bij zijn hoofd is. Dat is pas een originele reden.

Samen ons kostje gegeten en leuke gesprekken gehad. Hij ging maandag 21 km lopen, dus wilde om 8 uur pitten. Daar wil ik nog wel iets over zeggen, want ik heb ook gehoord dat ik veel slaap. Joop Zoetemelk zei het al: de Tour win je in bed. Bovendien heeft je lichaam de tijd nodig om te herstellen van de inspanning van de dag. En na een aantal weken lopen, duurt het kennelijk langer om te herstellen. Nogmaals een uitleg, geen excuus.

De nacht van zondag op maandag was echter niet fantastisch. Natuurlijk speelde het besef dat deze tocht klaar was daarbij een rol. Soms moet ik mijn eigen verslagen teruglezen om de herinneringen in de juiste volgorde te zetten. Maar ook de angst voor het verslapen hield me uit de slaap. Ja, kijk je eigen monsters maar eens diep in hun muil. Dan weet je wat ik bedoel als je niet kunt slapen. Bij daglicht zijn ze verdwenen!

Ver vóór de wekker af zou gaan ben ik opgestaan, even een snelle douche genomen, aankleden en yoghurt en een crêpe eten. Toen naar het station. Trein kwartier vertraagd… Ik moest om mezelf lachen.

image0

Bovendien is het weer (tijdelijk) omgeslagen. Fris en lichte regen, maar geen reden voor regenkleding. Het heeft zo moeten zijn.

Nu is die TGV best snel, met name op het stuk tussen Bordeaux en Parijs.

image3

Daar op Gare Montparnasse uitstappen en mijn weg zoeken om op Gare du Nord te geraken voor de Thalys naar Nederland. Een mierenhoop is een goede vergelijking. Daar had ik geen zin in, dus lopen, die bijna 6 km. Tijd genoeg voor. Bij de Pont des Arts stak ik de Seine over, met uitzicht op het Louvre.

7BA8DEEC-6BFA-481C-B3E5-28FDE5137875

33F6CC87-1CB4-44AE-AB35-33812FD5E1DE

A21F9745-2658-4843-A37A-B5A4B614B126
En toen ging het echt regenen. Tas af, hoes er om en regenjas aan. De regenbroek liet ik achterwege, zodat mijn wandelbroek tot op de draad nat werd. Voordeel is dat die snel droogt. Na een dik uur kwam ik als half verzopen kat de vertrekhal van Gare du Nord binnen. Je begrijpt dat er geen foto’s zijn van het tweede deel van mijn wandeltocht door Parijs.

De Thalys was vol, althans mijn rijtuig. Veel Nederlandse mensen, die na een paar dagen Parijs weer naar huis gingen. In 2 uur en 40 minuten ben je op Rotterdam Centraal. In Frankrijk en zuid-België rijden ze  aardig door:

image0

Het is een andere wereld dan die van de pelgrim, dat is wel overduidelijk. Er zijn verschillende manieren om naar huis te reizen, maar ze gaan allemaal veel sneller dan stapvoets. Daarom zijn er pelgrims die zowel heen als teruglopen. Dat zijn er maar weinig en ik ben er zeker geen van.

Het is nat in Nederland; de metro stoomt van dampende jassen. Het is vertrouwd en toch. Als ik het metrostation uitloop, giet het. Ik zie onze auto:

84BD3726-1C68-439F-8D76-6B670C31E931
Thuis wacht een biertje, vanzelfsprekend:

66694E6C-7D6E-42D5-A09C-F54E66EADC5F
Op mijn verzoek aten we nasi goreng, heerlijk!

E4829704-0BB7-4417-A1BA-EA7F9A311E8B
Mijn wandelschoenen gaan met pensioen; die hebben de buien in Parijs ternauwernood overleefd.

D0366A74-34FB-41EC-AFF1-D7547DEBAD9C
Nu is het af!!

1. Martha:
    23 mei 2022
    Welkom thuis Jur. Dat smaakt heerlijk natuurlijk due nassi. En wat zal het heerlijk slapen zijn straks in je eigen bed. Je kunt met voldoening terug kijken op een fantastische prestatie.
  2. Jurjen:
    23 mei 2022
    Dank je Martha, tot pinksteren!
  3. Peter:
    23 mei 2022
    Welkom home Jurjen, op naar je verjaardag. Ik stel voor dat je gewoon doorgaat met je blog in Nederland! En laten weer eens rondje Woerden doen af te sluiten met een heuse lunch. Martin is verhinderd dat dan weet wel. Respect voor je avontuur en jaloersmakend, inderdaad een enorm verschil met het haastige leve
  4. Jurjen:
    23 mei 2022
    Ja, die lunch wordt lastig, maar een rondje kan altijd!
  5. Peter:
    Dank voor de toegift!
  6. Jurjen:
    Jij ook! 😉
  7. Aad:
    23 mei 2022
    Welkom in de gewone wereld, Jurjen. ik heb genoten van je verhalen en knap dat je het volbracht heb: elke dag 20 km. Best pittig, zo'n prestatie.
  8. Jurjen:
    Dank je Aad; nu weer ontwennen. Tot snel
  9. Edith Van der Meer:
    23 mei 2022
    Welcome home! Ben benieuwd of je al in bed ligt! 😆 Deze toegift was echt de moeite waard: weer even 6km door Parijs lopen in de giet regen! Petje af. Neem de tijd voor de overgang naar het 'gewone' leven.
  10. Jurjen:
    Dank: zal ik doen!
  11. Nienke:
    23 mei 2022
    Mooie afsluiter zo! Nu lekker rustig slapen in je vertrouwde omgeving en morgen vast weer een (klein) rondje wandelen; je moet rustig afbouwen immers. Sleep well! Liefs Xx
  12. Bert Vergouwen:
    24 mei 2022
    Mooie epiloog geschreven Jurjen!
    Het vertellen en fotograferen ging je goed af. Ook stoer dat je vrijwel elke dag verslag gelegd hebt. Hoewel, eerlijk, ik heb ze niet allemaal gelezen. Er zijn nl. nog twee vrienden en familie ‘on the road’ geweest. Welkom thuis!
  13. Gerard:
    24 mei 2022
    Dit verhaal is een mooie toegift Jurjen. Langzaamaan weer de onthaasting in laten dalen. Het was een mooie tocht.
  14. Heleen:
    24 mei 2022
    Welkom thuis Jurjen, wat een prestatie , ook zeker heerlijk om weer thuis te zijn. Mooi om je verslagen te lezen en de foto’s van je voettocht te zien. Tot Pinksteren.