Kleine wereld

20 mei 2022 - Hagetmau, Frankrijk

Vrijdag, 20 mei

Dag 66: Saint Sever - Hagetmau - 18,5 km - 1628,0 km

In Saint Sever is altijd wat te doen, soms staat het licht op rood, soms ….

Ja, het is een slaperig stadje, met een goede traiteur en boulangerie. Daar mijn inkopen voor het avondeten gehaald en heerlijk gegeten. Zelfs een miniflesje Bordeaux ontbrak niet (vliegtuigformaat).

Nu wilde het geval dat sommige mede-pelgrims vandaag een grote etappe wilden afleggen. Aan een kant betekent dit dat ze vroeg naar bed willen. Anderzijds staan ze ook heel vroeg op. Om half 6 begon het gedoe. Ik bleef nog een uurtje slapen/waken maar het resultaat was dat ik voor half 8 aan de wandeldag begon.

Het was mistig in de stad:

image0
maar ook erbuiten.

image2
Na 2 uur lopen trok de mist wat op.

image4
Er valt dan over de wandeling niet bijster veel te vertellen en wat er te vertellen was, heb ik al gedaan. Behalve één ding.

Gistermiddag bij het verkennen liep ik Christophe tegen het lijf. In Bourriot-Bergonce zat ik naast hem aan tafel:

441934C5-661F-4A0E-BDF0-638DE5253AB1
Hij had vannacht een hotelkamer geboekt in Saint Sever. Toen ik vanochtend in de mist met Monique stond te appen, liep hij me achterop.
Vandaag loop je dan samen naar dezelfde refuge. Niet naast elkaar, maar soms voor of achter elkaar. Hij luistert de hele dag naar muziek, via zijn Shokz (even googlen als je niet weet wat dat is).
Na 15,5 km stond ik nog vóór 12 uur voor de deur van de refuge. Echter de sleutelcode was bij het stadszwembad te verkrijgen tegen de som van € 8,40. Nu lag dat zwembad 1,5 km van de refuge af. Aan de andere kant van Hagetmau (spreek uit Azjetmo) Vandaar dat ik er 18,5 km met rugzak heb gelopen.

Op weg naar het zwembad, eigenlijk daar vlakbij, ligt de Arena voor het stierenvechten.

image6
Ik kon niet naar binnen, dus dan maar van buiten gefotografeerd. Op verschillende plaatsen waar ik al doorheen ben gelopen, zoals Mont de Marsan en Saint Sever zijn deze arena’s ook aanwezig, maar die heb ik gemist.

Douche gehad, wasmachine én droger hebben hun werk gedaan dus dan zo maar even op verkenningstocht.

4ACF6568-E513-4791-8AED-3BDADEA69E76

Het is duidelijk dat mijn wandeltocht binnenkort afloopt; de etappes worden korter en de was steeds schoner!

Ik wens jullie een gezellige vrijdagavond!

1. Gerard:
    20 mei 2022
    Drie km extra lopen voor een sleutel. Je zou zeggen, een sleutelkastje aan het pand en een QR-code om te betalen en om de openingscode te krijgen. Maar in zo’n dorpje daar is de moderne wereld nog niet helemaal doorgedrongen. Misschien ook maar fijn. Het sfeertje in zo’n kneuterig dorp is tenslotte ook leuk.
    Succes met je wandeling morgen.
  2. Jurjen:
    20 mei 2022
    Het is nogal ouderwets, maar ik had beter kunnen lezen. Dat overkomt me soms…
  3. Saskia:
    20 mei 2022
    Het gaat opschieten Jur! Hoe is het weer, afgezien van de mist? Best leuk ding, die Aftershokz hè?
  4. Jurjen:
    20 mei 2022
    Het was warm, zelfs in de mist. Maar geen klachten, ik kom straks in een winter terug. Ja wel leuk, maar niet goedkoop!
  5. Edith Van der Meer:
    20 mei 2022
    Nog even! Wat zal dat afkicken worden als je weer thuis bent. Niet alleen het weer, maar die routine: vroeg uit de veren en weer op pad. Nou je mag naar AH om de boodschappen te doen, maar je rugzak mag thuisblijven! Zal vreemd voelen......!
  6. Jurjen:
    21 mei 2022
    Dat zal zeker vreemd aanvoelen, maar gelukkig heb ik nog een heel leven naast het pelgrimeren!
  7. Elma:
    20 mei 2022
    Oh het zwembad. Dank dat je die dag weer even terug brengt. Superheet 30+ en superlang omdat de herberg in Saint Sever dicht was. Dus vanaf Mont Marsan, een fikse 36km + naar het zwembad en supermarkt. Gelukkig op die grote rotonde wel de juiste afslag genomen :-). Geniet van je laatste wandeldagen, Bon Chemin!
  8. Jurjen:
    Dank je!!
  9. Yvonne:
    21 mei 2022
    Succes voorlopig laatste dag lopen Jur, en voor morgen goeie reis terug, ook weer fijn!! Liefsxx
  10. Jurjen:
    21 mei 2022
    Hoi Yvonne, zondag nog lopen, maandag naar huis. Dank voor je wens!
  11. Bert Vergouwen:
    Hoi Jur,
    Ik lees dat je inmiddels aan het afronden bent met steeds kortere etappes. Goed om zo af te bouwen naar komende maandag. Goede laatste wandelingen gewenst en mooie thuisreis voor straks.
    Ik ga komende woensdag de al 3 jaar uitgestelde reis naar Praag maken met Lucas, mijn oudste kleinzoon die inmiddels 14 jaar wordt. Na terugkeer nog een weekje thuis en dan hoop ik je met Monique in Breda te mogen ontvangen met Pinksteren.
    Bonne Route!
    Bert.
  12. Jurjen:
    21 mei 2022
    Dank je Bert! Jij een goede reis met Lucas gewenst en tot snel ziens!!