De laatste etappe naar Orthez; het laatste verslag

22 mei 2022 - Orthez, Frankrijk

Zondag, 22 mei 2022

Dag 68: Sault de Navailles - Orthez - 16 km - 1660 km (916,5 km)

Wat heb je toch aardige mensen! Nathalie en Philippe, waar ik gisteren te gast was, zijn dat zeker. Kom je vroeger dan gepland, geen probleem. Biertje? Daar is je slaapkamer en daar je badkamer. Heb je iets nodig, vraag het me dan. Rustige middag in de tuin gehad.

Om kwart over 7 aan tafel. Eerst apero; voorgerecht (charcuterie); hoofdgerecht (bavette met groenten uit eigen tuin); kaas met sla en als klap op de vuurpijl crêpes met fruitsalade (ook weer uit de eigen tuin). Ze waren verbaasd dat ik maar 2 pannenkoekjes at….

Ja, en mijn treinticket werd ook nog even uitgeprint, want zei Nathalie, dat doen we zelf ook altijd.
En gezellig over koetjes en kalfjes gesproken. Hun zoons zijn de deur uit en nu nemen ze pelgrims op. Het ligt iets buiten de route, maar ik zou er zo weer naar toe gaan.

Vanochtend zorgde Philippe voor het ontbijt. Nathalie was om 6 uur naar haar werk gegaan: ouderenverzorgster in een maison de retraite. En bovendien kreeg ik een lunchpakketje mee. Vers gebakken crêpes! Daar heb ik morgen ook nog plezier van…

2210B45A-4CA2-4A3E-9651-F6348070385E

Om 8 uur op pad voor de laatste etappe dit jaar. Het voelde fris aan, maar dat duurt nooit zo lang, als je een paar honderd meter hebt gewandeld. Het landschap bood weer alle variaties:

4B1CF152-A045-44EB-9F94-3C21722D196E5D6E8BD1-94C5-4E0B-BB1C-328CF638785BB55BC667-51B3-4011-87AA-95F0CDAFC47A

D75F97A0-AE3E-4901-9AD9-24876154CA56
Volgens Philippe kun je bij helder weer de (toppen van de) Pyreneeën zien. Maar met dit weer heb ik niet eens één Pyrenee gezien 😉.

In Orthez kom je bij binnenkomst langs de middeleeuwse toren van Moncade:

EDD425C8-1520-4C14-A94A-06C74C22A7B1
Je loopt zo het centrum in en ik ben doorgelopen langs mijn hotel naar het station. Om even de tijd voor morgenochtend op te nemen.

Terug in het centrum even een terrasje gedaan; koffie en een watertje. Dat biertje komt wel. Op dat moment facetimede Nienke, onze jongste, voor een gezellig gesprek.

Ja mensen, opa pelgrim is klaar dit jaar! Het was een mooi avontuur. Ik heb ongelooflijk geluk gehad met het weer; nauwelijks regen. En dat is maar goed ook, want mijn schoenen zijn niet helemaal waterproof meer. Ze zijn al minstens 4 jaar oud (wel verzoold).

Zoals ik gisteren schreef, alleen maar mooie mensen tegengekomen.

En bovendien heb ik ontzettend veel support van jullie mogen krijgen. Waarvoor un grand merci op zijn plaats is.

Zojuist appt Kees me, met wie ik een paar dagen heb gelopen vóór Périgueux. Hij is nu ook in Orthez en we gaan straks samen een etappebiertje doen!

Die foto volgt nog.

95093F96-3791-43EF-BA49-478A0C07F583

De oorspronkelijke titel van mijn blog is stap voor stap naar Santiago. Sinds mijn vertrek thuis, heb ik meer dan 2.368.000 stappen op weg naar Santiago gezet. Dat geeft een daggemiddelde van bijna 35.000 stappen. Ik ga me thuis wegen om te zien of dat gevolgen heeft gehad.

Zo, nu ben ik rond met dit verhaal. Voor dit jaar is dit mijn laatste verslag.

Wat mij betreft tot volgend jaar!

1. Mo:
    22 mei 2022
    Goed gedaan, je bent een kanjer!
    Toch moet je morgen ook nog even verslag doen van je reis en thuiskomst (vindt oma Mo)!
    Fijne dag nog en tot morgen!
  2. Jurjen:
    Opa kijkt nog wel
  3. Mariëtte:
    22 mei 2022
    Ik heb met veel plezier je reis gevolgd en je verhalen gelezen, Jurjen! Goeie reis naar huis en familie morgen! X
  4. Jurjen:
    Dank je wel Mariëtte! 👋🏻
  5. Annemarie:
    22 mei 2022
    Wat een gastvrijheid beschrijf je daar, niet te geloven.

Toch wel fijn denk ik die laatste etappe. Nu weer lekker naar huis!
    Goede terugreis en tot kijk.
    Groetjes Annemarie
  6. Jurjen:
    Dank je Annemarie!!
  7. Nienke:
    22 mei 2022
    Geweldig dat je het gewoon weer gedaan hebt en wat een bizar hoop stappen zeg! Petje af voor wederom een MEGA prestatie! Liefs Xx
  8. Jurjen:
    😘😍👋🏻
  9. Peter:
    22 mei 2022
    Hi Jurjen, wat ga je dagelijkse verhaaltjes missen! Op naar volgend jaar
  10. Jurjen:
    22 mei 2022
    Dank je Peter! We moeten eens gaan lunchen…
  11. Paul:
    22 mei 2022
    Fantastische prestatie Jur! Je kunt terugkijken op een prachtige periode en nu snel naar huis, mooi op tijd voor je verjaardag :-)
  12. Jurjen:
    22 mei 2022
    Zo is het Paul, het was een geweldige tijd!
  13. Jolanda:
    22 mei 2022
    Top Jur, je 2e etappe naar Santiago volbracht! Bedankt voor je mooie verhalen en het delen van je belevenissen. Fijne avond samen met je laatste biertje en voor morgen een goede reis weer lekker naar Monique je meiden en kleinkinderen.
  14. Jurjen:
    22 mei 2022
    Dank je Jo; dat gaat goedkomen!
  15. Sandra:
    22 mei 2022
    Dat gaat weer aanpassen worden.
    We lezen volgend jaar verder.
    Prettige zomer verder.
  16. Jurjen:
    23 mei 2022
    Dank je Sandra! Ook voor jullie een goede zomer gewenst!
  17. Rina:
    22 mei 2022
    Diep respect voor deze prestatie buum! Ik hoop van harte dat je de tocht volgend jaar kunt gaan afmaken. En ik steun de oproep van Monique vwb het allerlaatste verslag van deze tocht😏
  18. Jurjen:
    Dank je! Goh, dat is ook toeval 😉
  19. Marjo Greup:
    22 mei 2022
    Een topprestatie Jurjen! Je bent een goede loper, en petje af voor de verhalen die je er elke dag over schrijft. Ik zal het dagelijkse verslag missen! Goede reis naar huis, en geniet van je familie om je heen. Al zal het ook weer even wennen zijn om in dat ritme te komen….
  20. Jurjen:
    23 mei 2022
    Dank je Marjo! Ja, het zal wel even wennen worden.
  21. Gerard:
    22 mei 2022
    Goed gedaan Jurjen. Gelopen zonder echte blessures. Prachtig weer gehad. De simpele traagheid van de tocht. Al met al zeer mooi geweest. Fijne reis naar huis morgen. Mooi weerzien met Mo.
  22. Jurjen:
    23 mei 2022
    Dank je Gerard. Tot snel ziens!
  23. Saskia:
    22 mei 2022
    Trots op je Jur! En wat een goeie afsluiter gisteravond en vandaag. Ik ga ook je goed geschreven verhalen missen. Maar gelukkig krijgen we woensdag de live versie. Goede reis terug xx
  24. Jurjen:
    😍😘👋🏻
  25. Yvonne Janssen:
    22 mei 2022
    Het was leuk om je weer te volgen! Veel herkenbare plaatsen gelezen want ook ik ben daar geweest! Het is een prachtige Camino zo vanuit Nederland!
    Goede reis en thuiskomst.
  26. Jurjen:
    Dank en graag gedaan!!
  27. Martha:
    22 mei 2022
    Chapeau Jur, je hebt het weer gefikst. Wat een prestatie. En die weegschaal zal ook wel uitslaan naar de goede kant.
    Goede reis terug.
  28. Jurjen:
    Dank je Martha!
  29. Edith Van der Meer:
    22 mei 2022
    Wat?!?! M'n inbox leeg morgen ochtend? Nog een keer over de terugreis en het weerzien met Mo, please???!!! Wat een top prestatie weer! En wat een hoeveelheid stappen. Ruim een miljoen per etappe. En ga het nu maar lekker verwerken. Bedankt voor je geweldige verslagen. Tot volgend jaar!
  30. Jurjen:
    23 mei 2022
    T’is net als een lekkere fles wijn. Is-ie op wil je toch meer. Ik herken dat wel 😉
  31. Joris:
    22 mei 2022
    Geweldig Jur, het plezier spat er vanaf! En het eten bevalt ook goed zo te lezen, nog culinaire inspiratie opgedaan? Goeie reis terug en tot woensdag! (Tommy is vooral benieuwd naar de ontwikkeling van je baard vertelde hij vandaag)
  32. Jurjen:
    23 mei 2022
    Dank Joris; ik zie Tommy woensdag bij de kapper….
  33. Huub Weetink:
    22 mei 2022
    Knappe prestatie en een goede reis terug!
  34. Jurjen:
    Dank Huub; tot snel 👋🏻
  35. José:
    22 mei 2022
    Goede reis morgen Jurjen en alvast een welkom thuis!
    En net zoals Monique zegt..natuurlijk nog even een laatste verslag?
  36. Jurjen:
    Ja ja, de Standaardmolen United 😂
  37. Elma:
    23 mei 2022
    Morgen hopelijk nog een afzakkertje zodat wij lezers ook weer kunnen landen zonder jouw mooie verhalen. Goede thuisreis en 'landing' en alvast veel plezier met de voorbereidingen van de volgende 'etappe'. Bon Chemin!
  38. Jurjen:
    Dank je Elma!!
  39. Conny:
    23 mei 2022
    Heerlijk om met jou 'mee te reizen'. Zal het missen. Goede thuisreis!
  40. Jurjen:
    Dank je Conny!
  41. Marijke Keij:
    Hallo Jurjen,
    Een beetje late reactie, maar door de vakantie ben ik uit m’n ritme. Genoten van je blog, op naar de volgende keer! Goed gelopen hoor! Groeten en een goede reis terug!
  42. Jurjen:
    23 mei 2022
    Dank jou ook voor je reacties Marijke. Naar Zug op vakantie geweest?