Meseta, dag 2

28 april 2023 - Castrojeriz, Spanje

Vrijdag, dag 85

Hornillos - Castrojeriz -20 km - 2058 km

Wat een bijzondere dag is dit. Het begint met het bericht dat ons vijfde kleinkind Riff is geboren. Moeder en zoon maken het gelukkig goed. Vader ook hoor! We zijn dolblij met dit nieuwe wondertje en we hopen dat hij opgroeit tot een mooie wereldburger.

Dan weer terug in de bubbel van dit verhaal. Gisteravond bij het eten gezellig zitten keuvelen met een stel uit Zweden en een Navajo-paar uit Amerika. De camino trekt vogels van allerlei pluimage. Dat bedoel ik figuurlijk, voordat iemand een onjuiste conclusie trekt.

Vanochtend om 6 liep iemands wekker af. Ikzelf gebruik nu geen wekker. Dat is voor mij geen probleem zolang hij of zij dan ook maar in de benen komt. Helaas, Dus was ik nummer 1 in de badkamer en in de keuken voor het ontbijt. Om 7 uur op straat om eerst met de opgeluchte grootmoeder te spreken.

Het was nog schemerig en daardoor ook heel mooi en bijzonder. Ik heb wat foto’s gemaakt maar of de sfeer overkomt weet ik niet.

56772DFF-88C0-4354-BAE9-150AA055F170F5805B4B-CF14-4F66-970D-4FC068857E3F

11B560ED-E433-4018-A447-A95D741961F7
In Hontanas even koffie gedronken en met het jonge ouderpaar gefacetimed. Ook Riff even toegesproken.
Daarna kwam de groep Brabo’s in beeld; in 2019 toen ik mijn eerste stukje liep, kwam ik na de Belgische plaats Namen 4 Nederlandse dames uit De Rips tegen. We hebben een paar dagen samen gelopen. Vorig jaar in Frankrijk heb ik Ineke en Thea opnieuw ontmoet. Ik aan de wandel en zij op de fiets. De andere dames waren om hun moverende redenen niet meer op camino.

Dit jaar zou het wonder zich opnieuw voltrekken. Arno, de man van Ineke, ook op de fiets en Harrie, de man van Thea, in de ‘volgauto’. Ik had al een Nederlandse wagen gezien en bij de ruïne van een oud klooster stond hij geparkeerd.

80B7111A-98A0-4385-84CC-4867E0C8B308
Ik erop af en ja hoor, ik was aan het goede adres. We hebben samen bij een stalletje zitten kletsen totdat de fietsers aankwamen.

09FF1F15-DFDA-47A3-8FB7-353AB1F55E53
We hebben een gezellig half uurtje gedeeld, maar we moesten allemaal verder. De volgende afspraak, met Monique, is in De Rips. Ik op pad en daar kwamen de fietsers langs:

585C46BC-82CD-44F4-A289-7D102432A997

Castrojeriz was nog maar een half uurtje lopen.

1BB11F9C-F239-464E-8AD7-BF224CE2DC8D
Het dorp ligt onder de ruïnes van een oud kasteel. Bijna in het dorp zag ik mijn Japanse vriend Yamada strompelen. Hij had pijn in zijn zij. Ik gaf hem het waterflesje dat ik net van Harrie had meegekregen met de suggestie dat helemaal leeg te drinken en liep met hem mee naar de eerste de beste herberg. Er was plaats voor hem en hij ging rusten. Zelf wilde ik iets hogerop in het dorpje proberen een plaatsje te krijgen. In een tuin zaten de 4 Brabo’s limonade te tanken. Gauw een foto van het viertal gemaakt voor dit blog.

A87AE417-DFC9-4C86-A387-1FD78026F81B
Vlnr Arno, Thea, Ineke en Harrie.

In Castrojeriz een plek gevonden en natuurlijk een biertje:

CBA35FE5-0789-410E-837E-E4A8E097D921

Morgen een nieuw avontuur.

Een hele mooie vrijdagavond gewenst!!!

1. Peter:
    28 april 2023
    Van harte gefeliciteerd met de geboorte van Riff! En wat een mooie plaatjes weer.
  2. Margriet:
    28 april 2023
    Van harte gefeliciteerd met de geboorte van je 4e kleinzoon! Wat fijn dat je kan FaceTimen! Mooie foto’s heb je weer gemaakt!
  3. Mo:
    Gefeliciteerd lieve opa! Eind mei kun je hem vasthouden! 💙
    Prachtige foto’s weer!
  4. Gerard:
    28 april 2023
    Wat leuk om die bekenden van de vorige Camino’s weer ontmoeten. Je gaat goed JURJEN. Mooie dag gewenst voor morgen.
  5. Fred Ronde:
    28 april 2023
    Jurjen, gefeliciteerd met je kleinzoon
  6. Mardi vd Klugt:
    28 april 2023
    Van harte gefeliciteerd met de mooie Riff
  7. Ineke:
    Fijn om je weer gezien te hebben op onze tocht naar Compostella Jurjen! 🍀
    Goede tocht nog en tot in de Rips 🤗🍀
  8. José:
    28 april 2023
    Van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie kleinzoon Jurjen! 💙👶🏻
    Gezellige avond en mooie foto’s! 👌🏼
  9. Yvonne:
    28 april 2023
    Hoi Jur, bijzondere dag.. Riff is geboren🙏 heel erg gefeliciteerd met zo’n mooie kleinzoon!!
    Mooie dag gehad lees ik, met allerlei ontmoetingen, top!! Geniet van je avond en morgen een goeie start!!
  10. Corien en dick:
    28 april 2023
    Jurjen weer een mooi verhaal. We feliciteren je met jullie 5de kleinkind! Veel succes verder met het lopen.
  11. Martha Hoffenkamp:
    28 april 2023
    Gefeliciteerd Jurjen, met alweer zo'n rijke schat!
  12. Paul:
    28 april 2023
    Fijn dar je Riff even via Facetime kon toesprrken! Een mooie motivatie om de pas erin te houden, straks kunnen alle 5 je kleinkinderen met trots zeggen dat hun opa de camino heeft voltooid!
  13. Nienke:
    28 april 2023
    Lieve pap, wat mooi om de foto's te kunnen zien waar jij was op het moment dat je Riff via je beeldscherm voor het eerst kon zien, hoe bijzonder! Wij vinden je een geweldig voorbeeld voor Riff in het nagaan van je dromen en zullen je tot aan de fysieke ontmoeting, voorzien in allerlei updates van de kleine jongeman! Liefs, Nienke
  14. Trudi:
    28 april 2023
    Mooie foto’s, verhalen, ontmoetingen en lieve reacties op deze bijzondere dag.
    Succes weer morgen.
  15. Martha:
    29 april 2023
    Proficiat Jur met het prachtige geschenk Riff. Een trotse opa nu en straks is Riff trots op zijn opa.
  16. Edith Van der Meer:
    29 april 2023
    Wat een bijzondere dag! Het is spannend geweest en jij hebt hem gezien! Je zal nooit meer vergeten waar dat was!! Die opa is een kanjer!
  17. Elma:
    29 april 2023
    Foto's van een mooie en bijzondere dag. Een schitterend verhaal om keer op keer weer te mogen vertellen aan Riff, opa was in Spanje aan de wandel toen jij geboren bent. Geniet ervan!
  18. Huub Weetink:
    29 april 2023
    Gisterenavond met de kleinkinderen naar MVV geweest , daarom een late reactie.
    Bompa en bomma van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie kleinkind!