Nieuwe vrienden, oude vrienden

12 mei 2023 - Sarria, Spanje

Vrijdag, dag 99

Fonfria - Sarria - 27 km - 2396 km

In de herberg in Fonfria had ik ook het avondeten geboekt. Dat vond plaats in een bijzonder gebouwtje, ik denk een herbouwd Gallicische boerderij.

48E9DCDF-517E-4A40-8276-E8516A566F8D
De open haard deed zijn werk en het eten was goed: groentensoep, rundvlees met rijst en de wereldberoemde cake van Santiago!

Of die cake wereldberoemd is, dat gok ik. Maar lekker is hij wel! Tegenover mij zaten Frederic en Hiroshi.

0E95EB97-8BCD-4172-B9CE-51000FDE1EA0
Naast mij gingen twee dames zitten. Ik zei gewoontegetrouw goedenavond en ik bleek naast Pam uit Texas te zitten en Janine uit Heemstede. Gezellig met Janine zitten kletsen. Na het eten vanzelfsprekend weer op tijd naar bed. Want na een pittige etappe zou er vandaag een langere volgen.

Vanochtend was het weer koud en nat. Gelukkig kon ik wel een ontbijtje kopen voor vertrek.

246EC2B1-77EC-4A94-BCF4-7EC536D88898FA2516E3-2ECB-4FE1-91C9-4D3723193F35
De wolken hingen laag en het regende er af en toe fors uit. Dus met volle regenkleding op pad. In Triacastella was het tijd voor koffie. Dat was na 10 km. Gelukkig werd het in de dag droger, misschien omdat ik onder het wolkendek liep. A44BAC98-7C88-4379-A55B-118DE43AC972
Gedurende de eerste kilometers liep ik over paden die met mooi weer een prachtig plaatje zouden hebben opgeleverd, maar helaas. Toch nog een enkele foto kunnen maken:

0D33EC80-87B0-4113-8F8D-58F86E8DBB3E
Uiteindelijk was daar Sarria. Voor velen een beginpunt en daarom druk in de herbergen. Bij het binnenlopen kwam ik Ad Paap tegen. Dat zegt jullie niets, maar Ad is in Zandvoort een BZ-er. Kijk maar via internet naar de Zandvoortse Courant. Eergisteren had ik hem ontmoet, zonder te weten dat hij BZ-er is. Vandaag vertelde hij me dat hij gevallen was vandaag. Uitgegleden, niet goed uitgekeken! Dat kan ons allemaal gebeuren, dus voorzichtigheid is troef.

Waar Hiroshi is gebleven, geen idee. Hij wil niet reserveren en kunnen stoppen wanneer hem dat past. Met Frederic heb ik tot woensdag alle slaapplaatsen kunnen vastleggen. Dat geeft ons allebei een fijn gevoel.
In de herberg natuurlijk een douche genomen en de was gedaan. Het hangt buiten te drogen.

F9FD40C6-7C59-46D3-A3C6-12C5C7233D6A
Op zoek naar een plek voor de lunch zag ik de ‘oude’ Duitse vrienden Bernd, Monica en Walther bij een resto staan. Gezellig met elkaar gegeten en gedronken.

F46A573E-7E25-4EEF-8A47-D0B0E445FED8

Dit bier noemen ze pequeño, een kleintje, Je kunt er bijna een zwembad mee vullen…

Mooie vrijdagavond wens ik jullie!

1. Nienke:
    12 mei 2023
    Wat een gezelligheid met al je pelgrimvrienden om je heen! Jammer van het weer, hopelijk de komende week betere vooruitzichten op dat vlak! Liefs, Nienke
  2. Mo:
    Nog 5 wandeldagen….succes weer en blijf voorzichtig! De laatste loodjes…💪😘
  3. Gerard:
    12 mei 2023
    Wat een tocht zo alles bij elkaar. De Portugese route is meer een feestroute. Elektrische fietsen. Rugzakjes van 3 kilo. Er is zelfs een versie die gaat via wijnproeverijen en sterrenrestaurants. Je wordt dan met bussen vervoerd. Tussendoor moet ook stukjes zelf lopen. Maar als dat niet lukt is het ook goed.
    Jij doet de echte versie. Mooi.
    Fijne dag morgen en hopelijk minder regen.
  4. Iris:
    12 mei 2023
    Wat een leuk verhaal! Die Santiago Cake ken ik uit m'n boek. Maar geen idee of het lekker is. Volgens jou wel dus. Ik hoop ook ooit de Camino te lopen en de cake te proeven!
    ¡Buen camino!
    Saludos, Iris
  5. Martha Hoffenkamp:
    12 mei 2023
    Fijn kilometers gemaakt, ondanks de regen. Hopelijk nog wat droge dagen in het vooruitzicht. Buen Camino!
  6. Joris:
    12 mei 2023
    Geweldig Jur! Je kunt met al je vrienden makkelijk een vliegtuig charteren naar huis als je zou willen volgens mij. Hoe vind je het dat je er bijna bent? Veel plezier nog de laatste dagen en viva Galicia!
  7. Edith Van der Meer:
    12 mei 2023
    Oh, wat schiet het op! Wat zal het vreemd zijn om straks uit de Camino bubbel te stappen.... Geniet nog maar lekker van alle vrienden nieuw en oud en van het hopelijk droge landschap. Je bent een kei.
  8. Dirk:
    13 mei 2023
    Ik hoop dat je de laatste wandelwagen mooi weer hebt. Het minder mooie weer levert trouwens wel mooie foto’s met spannende wolkenluchten op.
    Buen Camino
  9. Martha:
    13 mei 2023
    Jammer inderdaad van het weer, Jur, maar dat is heel vaak zo in dat gebied. Gelukkig kun je die tegenslag verwerken met de vele vrienden die je onderweg maakt. Geweldig
    Succes met de laatste kilometers
  10. Peter:
    Hallo Jurjen,
    Wat een prachtige reiservaringen. Ook mooi dat je onderweg veel avonturiers ontmoet. Op een van de laatste foto's herkende ik bijna niet, maar na de kappersbeurt zag er weer goed uit.
    Heel veel sukses met de laatste wandelingen naar het eindpunt.
    Je bent er bijna! Wat een prestatie.👍😅🌍
  11. Bert Vergouwen:
    Dag Jur,
    wat fijn dat je al zover gevorderd bent zonder noemenswaardige blessures of pech. We blijven duimen dat je ook het laatste restje gezond gaat volbrengen. Gaat vast lukken!
    Liefs van Wilma en mij.