Het steentje

8 mei 2023 - Molinaseca, Spanje

Maandag, dag 95

Rabanal del Camino - Molinaseca - 26 km - 2297 km

Gisteren was het met de groep Koreanen een drukte van belang in onze herberg. Ik zal er aan denken om een foto met hen te maken. Ik had in Rabanal al een resto gezien en heb Frederic daarmee naartoe genomen. Geen Menu Peregrino wanneer dat vermeden kan worden. Voor € 15 heerlijk gegeten én gedronken.

Vanochtend weer vroeg uit de veren en even over half 7 stond ik op straat. Ontbijt in Foncebadón na 5,5 km. Daarna nog 2 km naar het Cruz de Ferro. Dat is een houten paal met een klein ijzeren kruis bovenop. Ik had gelezen dat in vroeger dagen pelgrims iets meenamen om bij dat kruis achter te laten, zodat ze onbelast de reis naar SdC konden vervolgen. Voor dat doel had ik een steentje uit Capelle in mijn rugzak. Bij het opstaan vanochtend had ik geen idee wat dat steentje voor mij zou betekenen. Maar bij het zien van het Cruz had ik ineens mijn ouders in beeld. Ze waren stapelgek op elkaar, maar door ziekte, dood en verdriet werd hun liefde verteerd. Ze zijn allebei ook veel te vroeg overleden: eerst Marius in 1970 en toen Annie in 1987. Met een brok in mijn keel en tranen in mijn ogen heb ik het steentje, dat ik meer dan 2200 km heb meegedragen, in een uitsparing van de houten paal gestopt. Achter een paar foto’s van mensen die door anderen geëerd werden. Dat leek me wel zo toepasselijk.

383C7C76-B9EA-4F78-A303-039ABF1E7351C8F233DB-F674-457A-83A9-94AC81E6D0EF
Daarna toch maar weer verder, door het berglandschap. Het werd warm en ik moest nog 18 km.0A2698E8-63F1-4E72-A14B-59ECBA316C30
Ook een pelgrim op de fiets gefotografeerd.

4E34971D-C61B-4869-85EB-91A93545F500
Kijk even naar dit plaatje:

F53D52A3-0976-4BF6-B7CE-232EE36C147F

In het midden is een klein dorpje te zien:

1D6664DB-14F8-4C76-9664-C7FF8230E854
Uiteindelijk was daar Molinaseca, een leuk dorpje met een leuke herberg, een warme douche en een biertje:7DDD5D23-107C-4DD0-969D-0E3DB1C3D925
Een mooie maandag gewenst!

1. Mo:
    8 mei 2023
    Wat een ontroerend verhaal! Dan komt deze emotie daar ver weg ‘zomaar’ ineens naar boven…🥲
    Gelukkig is het je gelukt de berg te beklimmen en het dorpje veilig te bereiken. Vandaag is dat biertje extra verdiend! 😘
  2. Peter:
    8 mei 2023
    Hi Jurjen,Dank voor het delen van deze bijzondere ervaring. Volgens mij afkomstig uit de joodse traditie. Mooi hoor zoals het opsteken van kaarsjes in Roomse kerken ook een pracht gebruik is. Geniet van je biertje!
  3. Gerard:
    8 mei 2023
    Wat een mooi moment bij ‘Cruz de ferro. Zo kreeg je een extra mooie en intensieve beleving van deze hele dag. Wat mooi kan het zijn om de Camino te lopen.
  4. Mardi vd Klugt:
    Wat een prachtige ervaring Jurjen
  5. Edith Van der Meer:
    8 mei 2023
    Heel bijzonder, wat die Camino met je doet.....dank je wel voor het delen van dit moment. Had ook de tranen in m'n ogen en kreeg het beeld van je moeder en m'n eigen ouders. En toen nog 18 km verder over die berg....wat een kei!
  6. Dirk:
    8 mei 2023
    Indrukwekkend! De kracht van een ritueel en jouw gevoeligheid na bijna 3000 km lopen!
    Goede reis verder naar SdC.
  7. Saskia:
    Mooi gedaan Jur. En ook schitterende omgeving daar! Xx
  8. Nienke:
    9 mei 2023
    Wat een bijzondere ervaring heb jij had gehad om het steentje daar in die paal achter te laten, ter nagedachtenis van je ouders. Ik hoop dat je gevoeld hebt hoe trots ze op je geweest zouden zijn als ze es wisten van je wandelprestaties! Zo'n mooie omgeving biedt vast kracht en vetrouwen, liefs en Xx Nienke
  9. Margriet:
    9 mei 2023
    Wat een prachtig meditatief moment, Jurjen. Geniet van je verhalen en foto’s.
  10. Aad:
    9 mei 2023
    Wat een prachtig verhaal over een bijzondere ervaring.
  11. Sandra:
    Ja, mooi.
    Ik vertel de pelgrims die hier passeren wel eens iets uit jouw verhalen die ik lees.
  12. Martha:
    10 mei 2023
    Prachtig idee om een steen mee te nemen uit Capelle en heel ontroerend dat je dan zo sterk aan je ouders moet denken. Heel mooi.