Bye bye Bergerac!

11 mei 2022 - Saussignac, Frankrijk

Woensdag, 11 mei

Dag 57: Bergerac - Saussignac - 20,5 km - 1422,8 km

Vanochtend op tijd de wekker gezet en om kwart over 7 naar het ontbijt. Broodjes smeren voor onderweg, want we zouden geen locaties tegenkomen waar we eten of drinken konden kopen. Even voor 8 uur gingen we op pad. Monique en Rina vol goede moed, want ze wilden ook wel eens zo’n pelgrimsdag meemaken.

2BD1E6E2-9963-494A-ACFB-E49FF37F5166
Gelukkig begon de dag fris; er was lichte bewolking. En er stond een lekker briesje, kortom de eerste 5 of 6 kilometers waren zo weggelopen.

3053F3D0-6821-4678-9F7D-F595736ACB87

Het ging de dames goed af! Ze vonden het wel wat.

image1335A70233-5D80-49FC-89DB-B34CE9F0B107

Richting Le Monteil moest de Dordogne worden overgestoken en kwamen we van lieverlee tussen de wijnranken te lopen.

E905D216-C214-431E-948E-3F38D9F0FC24

Er moest natuurlijk goed worden gerust, om te eten en even bij te komen:

3DA17135-18C5-4EA4-838C-E508735807ED

De gekozen route was vrij vlak, hetgeen de stemming goed op peil hield.

095FE819-C6AA-424A-B3C5-5DCA54C5DA37
Rina bood aan om mijn rugzak een tijdje te dragen:

image4
Dat bleek uiteindelijk maar een heel kort tijdje 🤭

Zoals bij zoveel dorpen het geval is, ligt Saussignac op een heuvel en ook voor mij was het werken geblazen om boven te komen. Gelukkig konden we in de schaduw van de kerk weer op adem komen.

Mijn onderkomen is op een wijngoed: Chateau Miaudoux, net buiten het dorpje Saussignac. Vandaag ben ik de enige pelgrim. Voordeel van zo’n wijngoed laat zich raden: vandaag geen etappebiertje maar een etappewijntje voor ons 3!

312FB616-2255-41D9-9E3E-219B4CB55CCB

4D0C765A-B8F4-49A5-995A-A6E1B67BEF9D

De eigenaresse van Le Miaudoux belde voor route-instructies met het afgesproken taxibedrijf en even voor 4 uur was het afscheid daar. Slik.

Het waren bijzondere dagen in Bergerac, waar deze pelgrim met plezier op terugkijkt. Wat ontzettend lief om mij zo’n gezellige break te gunnen. Maar vanaf nu is het weer pelgrimeren.

Ik heb wel besloten om tot volgende week zondag te lopen tot Orthez. Daarmee kom ik feitelijk 3 dagmarsen te kort om de Voie de Vézelay geheel te voltooien. Maar maandag de 23e stap ik op station Orthez in de TGV om die dag naar huis te reizen.

Dat geeft voor het vervolg in 2023 een uitstekend startpunt.

Prettige woensdagavond voor allen!

1. Mo:
    11 mei 2022
    Het was geweldig om mee te maken! Niet te warm zo in de ochtend, maar
    ‘s middags werd het knap warm en zaten er best steile stukken tussen… 🥵 Fijne Camino verder! Gelukkig ben je op tijd thuis voor je verjaardag EN voor de finale de 25e!
  2. Jurjen:
    Zo is het maar net!
  3. Rina:
    11 mei 2022
    Het was een heerlijke wandeldag Jur! Nog meer respect gekregen voor je prestatie: 6 weken met die zware rugzak op je rug. Wel heel jammer dat je de verkeerde foto van een slapende pelgrim op je blog hebt gezet…🤨 Helaas kan ik de juiste er niet opzetten😉 Veel plezier vanavond tussen al die wijnflessen!
  4. Jurjen:
    12 mei 2022
    De foto is inmiddels aangepast! De flessen wijn zijn door mij niet aangeraakt. Veel plezier bij het zwembad!
  5. Nienke:
    11 mei 2022
    Wat stoer dames om mee te gaan en het ook eens een dag te beleven. Ondanks dat het afscheid dan zuur is, maakt zo'n plek tussen de wijnen vast een hoop goed :-)! Fijn dat je voor jezelf nu een duidelijk plan hebt gemaakt met einddoel om langzaam naartoe te werken. Staat je vast nog van alles moois te wachten! @dames: geniet nog lekker van de mooie omgeving, wie weet kan er nu ook uitgebreid geshopt worden :-) Liefs voor allemaal!
  6. Jurjen:
    👍🏻😘
  7. Yvonne:
    11 mei 2022
    Leuk hoor dat jullie dames een paar dagen met Jur opgetrokken zijn.. de foto’s spreken voor zich!!
    Goeie reis terug naar huis Mo en Rina en Jur jij verder op de camino mooie wandelingen tot de 23e en dan naar huis!!
    Succes!! Liefsxx
  8. Jurjen:
    12 mei 2022
    Dank je Yvonne! Het was een geweldige onderbreking van mijn wandeltocht.
  9. Gerard:
    11 mei 2022
    Ik wens Monique en Rina een goede reis terug.

@Jurjen: Nu Monique en Rina vertrekken, ga jij alweer richting het laatste deel voor dit jaar. En dat zal nog best pittig zijn. Maar wat vindt jij, zijn de voorbije Camino-dagen snel gegaan of juist niet? Ben wel benieuwd want het lijkt allemaal een fluitje van een cent voor jou.
  10. Jurjen:
    12 mei 2022
    Nou fluitje, fluitje. Ik sta nog steeds stevig te fluiten boven aan een steile beklimming in de volle zon. Maar de dagen, de weken vliegen om als je terugkijkt. Maar dat geldt ook buiten de camino is mijn indruk.
  11. Joke:
    11 mei 2022
    Allereerst Jurjen, groot respect om zo’n geweldige tocht te ondernemen, wat een uitdaging. Hoeveel km’s heb je inmiddels afgelegd? En dan de dames, ook kanjers, heel leuk dat jullie hebben meegedaan vandaag. Ook respect, zien er super sportief uit. Gelukkig hebben jullie ook nog andere dingen ondernomen en Jurjen een paar dagen met een gouden rand bezorgd. Jurjen succes met het vervolg en een goede reis voor de dames
  12. Jurjen:
    12 mei 2022
    Dank je zeer Joke! Bijna 700 km in de afgelopen maand gelopen. En er komen er nog wat bij.
  13. Edith Van der Meer:
    11 mei 2022
    Morgen echt alleen verder. Is dat een beetje katterig? Heerlijk voor Mo en Rina het meegemaakt te hebben. Nu op naar de brocante!! Genieten met z'n allen!
  14. Jurjen:
    12 mei 2022
    Het afscheid was katterig. Maar daarna verviel ik in het gewone pelgrimsritme van eten, vroeg naar bed, opstaan en lopen.
  15. Saskia:
    11 mei 2022
    Goedenacht Jur! En succes morgen alleen. Super dat je support had van de dames! Nog maar 1,5 week lopen. Geniet ervan xx
  16. Jurjen:
    Doe ik zeker!! 😘
  17. Margriet:
    12 mei 2022
    Succes met de voortzetting van je tocht, Jurjen . Het zal even wennen zijn zonder gezelschap van Mo, Rina en Claude!
    Voor Mo en Rina geniet nog even en goede terugreis!
  18. Jurjen:
    Dank je Margriet!
  19. Joke:
    12 mei 2022
    Ongelofelijk Jurjen!! Ik ben benieuwd hoever het er uiteindelijk worden.
    Succes ermee en geniet ervan. Maar dat doe je ook zo te lezen.
  20. Jurjen:
    12 mei 2022
    Ja Joke. Het moet ook niet op werken gaan lijken!