Door Frankrijk gelopen…

14 april 2023 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Vrijdag, dag 71

Ostabat - Saint-Jean-Pied-de-Port - 22 km - 1730 km

Op de 15e wandeldag in 2019 kwam ik na 390 kilometers aan in Rocroy in Noord Frankrijk. Nu op dag 71 ben ik in de laatste rustplaats vóór Spanje met zo’n 1340 afgelegde Franse kilometers. Bijna twee maanden om Frankrijk door te wandelen.
Ik ben nu ook aan het einde van de Voie de Vézelay en begin morgen met de Camino Francés. Nog bijna 800 km te gaan om volgende maand in Santiago aan te komen. Eén dag tegelijk.

Gisteren in Ostabat zat ik na het punt waar drie wandelwegen in Frankrijk samenkomen: die uit Vézelay, uit Tours en uit Le Puy en Velay. In de herberg waren daarom mensen vanuit die drie richtingen. Zo waren we met 9 wandelaars. Twee uit Nederland, twee uit Duitsland, een uit Zwitserland en vier uit Frankrijk. Het werd een gezellige boel aan tafel, maar om half 9 was het feest wel voorbij.

Vanochtend werden we uitgezongen door een volbloed Bask, die het pelgrimslied Ultreia voor ons zong.

9452BC55-D26D-45BA-9788-AF9095ED3CC8
Om kwart over 8 opnieuw in de regen op pad naar SJPdP. Ik schrijf dat maar één keer voluit. Af en toe droog en geen hond die mee liep. Wel wat schapen tegen gekomen.

C350E076-9559-4C53-834A-10A1C09684C2
De Nederlandse Astrid uit de herberg heeft een actiefoto geschoten.

6A692D16-F73E-4465-A4B8-C260232C7533
Uiteindelijk kwam ik op de bestemming aan. Je gaat het stadje binnen via de Poort van Sint Jacobus.

6DDBEC2A-F642-4197-B317-3538FCA77A77
Bij het Pelgrimsbureau, waar je informatie en/of slaapplaatsen kunt reserveren was het stervensdruk. Koreanen, Duitsers, Amerikanen en Spanjaarden in de rij:

EE33E6F0-836D-43F8-8B2B-5D1D6131F9B9

Het was te vroeg om de herberg binnen te mogen. Ik moest toch wat en ben het stadje doorgelopen.

37F052DD-8D19-4DD3-B72D-5C1BA40F78FD
Er was ergens een deur open, zodat op een vroeg tijdstip aan mijn behoefte kon worden voldaan:

B08EFEDD-CF7A-40E3-B50D-A05DF55B2A05
In mijn herberg zitten veel Amerikanen, Engelsen en Canadezen. Een van de Canadese dames hoorde mijn achternaam en vroeg of ik familie in Winnipeg had. Voor zover ik weet niet…🤭

Morgen staat de Pyreneeën-tocht naar Spanje op het program.

Mooie vrijdagavond gewenst.

O ja, voor ik het vergeet: dank voor jullie reacties. Die stel ik zeer op prijs. En ja Peter, ik ken het verhaal van Koos nog…

1. Mo:
    14 april 2023
    Goed gedaan, je trip door Frankrijk!
    Nu eindelijk dan op de Camino Frances, morgen in Spanje. Vanaf zondag krijg je eindelijk droog weer….
    Leuk, zo’n afscheidslied!
  2. Tinke:
    14 april 2023
    Top hoor Jurjen nog mooie kilometers💪
  3. Peter:
    14 april 2023
    Mooi verhaal Jurjen en wat een afstand. De aan jou gestelde vraag over mogelijke bloedverwanten in Canada doet me ook nog denken aan onze tussenstop in Duitsland:Kennen Sie Weert😄
  4. Rina:
    14 april 2023
    Fijn dat er plek was in de herberg voor jou! Hoe ziet zo’n herberg er vanbinnen uit? Mooie startdag in Spanje morgen!
  5. Martha Hoffenkamp:
    Mooie afsluiting van Frankrijk! Nu naar Spanje! Succes! Martha H
  6. Dirk:
    14 april 2023
    Mooie verhalen en foto’s weer. Morgen de Pyreneeën in. Hopelijk met mooi weer. Dat gonzen van pelgrims van allerlei nationaliteiten herken van toen wij op de fiets in SJPdP waren. Geniet ervan in Spanje.
  7. Yvonne:
    14 april 2023
    Morgen Spanje, goed hoor!!
    Heel veel succes!!
  8. Trudi:
    14 april 2023
    Succes in Spanje. Stap voor stap dichterbij je einddoel. Hopelijk gaat het zonnetje snel schijnen.
  9. Edith Van der Meer:
    14 april 2023
    Jeetje wat een hoeveelheid volk daar! Blijft dat nu zo tot je je einddoel bereikt? Een geweldig idee dat je heel België en nu heel Frankrijk bent doorgelopen! Succes morgen met de Pyreneeën!
  10. Nienke:
    14 april 2023
    Wat leuk om die facts van je aantal km's te lezen; wat een bizarre prestatie al tot nu toe! En vanaf morgen verder in Spanje, echt super cool! Ook wel leuk al die mensen/ ruring om je heen
    Dat maakt het lopen wel wat dynamischer, al weet ik niet of je daar ook zit te wachten :-), maar ik gok dat dat alleenmaar zal toenemen hoe dichter naar de finish. Maar stap voor stap, zet 'm op Jur en doe voorzichtig! Xx
  11. Elma:
    15 april 2023
    En weer een grens en weer een totaal andere Camino. Is het niet het verschil met het aantal pelgrims danwel met de taal: Buen Camino!
  12. Martha:
    15 april 2023
    Geweldig Jur, heel Frankrijk door gelopen; alleen dat al is een prestatie.
    Het stadje zag er heel leuk uit, hopelijk een voorbode voor de rest. Geniet van Spanje.
  13. José:
    15 april 2023
    Hopen dat het weer wat aantrekkelijker gaat worden in Spanje voor je Jurjen!
  14. Leny Soldaat:
    15 april 2023
    Prachtige foto's, maar echt noord spaans weer! Stoer hoor, Jurjen! Kan alleen maar beter worden! Succes!