Korte etappe

21 april 2023 - Logroño, Spanje

Vrijdag, dag 78

Torres del Rio - Logroño - 20 km - 1893 km

Gisteren in Torres del Rio zat ik van het etappebiertje te genieten toen een taxi voorreed. Twee pelgrimdames stapten uit. Het waren twee Nederlandse dames, waarvan 1 licht geblesseerd was geraakt op de tocht naar Roncesvalles.

0DB8BEA9-18F0-4F75-9EE4-070BE70C037F
Toch knap om ondanks malheur je tocht voort te zetten. Je kunt natuurlijk ook vinden dat je moet stoppen totdat het ongemak voorbij is. Dat doet bijna geen pelgrim.  Het is of doorgaan of geheel stoppen. De taxi-variant kende ik noch niet: lopen totdat het niet meer gaat en dan een taxi bestellen.

Aan het diner was het zeer gezellig:

F3E1B964-558C-4757-BC2E-4688A2555EED
Aperges!!!

CBCE28CD-33B9-4B10-9D66-C29F9DE1AD40
Naast mij een Hongaar, tegenover hem een Duitse en naast haar een Amerikaan. Een internationaal samenkomen.

Omdat het vandaag een relatief korte etappe zou zijn, pas om 7 uur vertrokken (!).

In de ochtendschemering een terugblik op Torres del Rio.

019AE5F7-361C-4A56-B06B-D09A3BC8DE54
Sommige pelgrims gebruiken de korte etappe om grappige bouwwerkjes en gefröbel te maken onderweg.

ADC36191-2DFE-4E55-9A31-4B6A1B9D28D2

2C0FC6F9-FDFE-4D3A-AB3F-43546EBDE6A0
Na 10 kilometer was er een koffiestop in het plaatsje Viana; weer veel ‘bekende’ gezichten.

O ja, dit wilde ik nog vastleggen. Op de weg naar Zubiri kwam ik voor het eerst een groepje oudere Italianen tegen: 4 mannen en een vrouw. Ongeveer van mijn leeftijd…De vrouw is klein en loopt het langzaamst. Ze zingen soms ook Italiaanse liedjes, waaronder O sole mio. Echt een gezellig clubje. Sinds die dag kom ik ze tegen, soms onderweg en soms in de herberg. We groeten elkaar altijd met het Italiaanse Salve. Ik weet dat ze vandaag ook naar Logroño lopen, want ik zag ze vanochtend weer bij het koffiedrinken.

AA7377C7-913B-4072-9B05-3E418C5BC4C7
Soms is de weg oversteken zonder gevaar.

En dan ligt daar Logroño:

6E4C58CF-2252-4167-B08F-002788740A26
Eerst naar de herberg, die om 12 uur al open is. Stempel in het pelgrimspaspoort, betalen, mijn bed wordt gewezen, douche, handwas en de stad in. Ik zit op een terrasje voor de Catedral de Santa Maria de la Redonda.

1FA2728E-A2D1-40B5-A090-499248F03128
Gelukkig is er een etappebiertje:

8F625547-7FDB-45DD-B5C1-AC703A94885D
Dank voor alle reacties, die ik natuurlijk lees en zeer op prijs stel en waarop ik natuurlijk niet reageer. Dat kost de frisheid van het biertje.

Mooie vrijdagavond gewenst!

1. Sandra:
    21 april 2023
    Aan het eind van je tocht ga je toch eens een collage maken van alle etappebiertjes?
  2. Gerard:
    21 april 2023
    Ik ben wel een beetje jaloers op die volle bokaal met bier. Ziet er heerlijk uit. Opdrinken in de zon. Echt verdiend als je zo’n stuk gelopen hebt.
  3. Nienke:
    21 april 2023
    Fijn dat het vandaag weer even ietsjes minder ver lopen was Jur en een prachtige foto ook weer van zo'n ochtendschemering! Fijne avond en eet smakelijk alvast! Xx
  4. Edith Van der Meer:
    21 april 2023
    Lijkt me wel wat zo af en toe dezelfde pelgrims tegen te komen. Die taxi variant heb ik ooit eens in een film over de Camino gezien (een oude dame deed dat zo, lopen tot ze niet meer kon en dan een taxi). Nou ik denk dat jij liever kruipt.....
  5. Kees:
    21 april 2023
    Het blijft leuk je verhalen te lezen Jurjen. Vandaag had ik hier ook mooi weer. Fijn weekend.
  6. Saskia:
    21 april 2023
    Leuk al die contacten! Maar ik mis nog wat verhalen over de lokale wijn! Logrono is Rioja heartland toch? Goede tocht morgen, ciao!
  7. Elma:
    22 april 2023
    Die fontein bij Irache is helaas niet onbeperkt, rond 11u is tie denk ik al wel leeg. Mooi om te lezen hoe de fontein ontstaan is. Gelukkig wordt er iedere avond bij de pelgrimsmaaltijd wel een goed glas geschonken. Vandaag de eekhoorntjes gedag zeggen in het park, Ultreia!
  8. Ankie en Gerard IJdema:
    23 april 2023
    Het ziet er allemaal heel ontspannen uit, en je bent al flink gekleurd door de zon