Meseta voorbij, nu in León

4 mei 2023 - León, Spanje

Donderdag, dag 91

Reliegos - León - 25 km - 2199 km

Gisteravond viel er nog een buitje, met een klap onweer. Maar het was zo voorbij. Frederic en ik zaten met twee jongemannen aan tafel, een Fransman en een Belg. Het onderwerp: hoe redden we de wereld uit het oogpunt van ecologie? We hebben het antwoord niet gevonden, maar het was leuk om verschillende standpunten te delen. We hebben wel aangenomen dat de overbevolking van de wereld het grootste probleem is.

Vanochtend weer om 7 uur op pad. Frederic zag wandelen toch niet zitten en is via taxi en bus in León aangekomen. Voor mij was de eerste stop in Mansilla de las Mulas na 6 km. Daar ontbeten en verder. In Mansilla waren een paar beelden te bewonderen.

AD278AA8-62EA-40EA-9A6A-46E5F07B35639C9699F5-120D-4B7C-A9B0-C96F0FFFEC4F
Mijn wandeltocht begint al aardig op te schieten. Morgen kom ik onder de 300 km nog te gaan.
Na nog een koffiestop kwam León in beeld. Van de troosteloze voorstadjes heb ik geen foto’s gemaakt. Maar in de stad wel:46747773-4701-44C9-AFEB-88C60053A87E
Ook van de oude stadsmuur, waar het autoluwe centrum begint.7A85F52D-D3A1-4016-B79C-3F6031FA97F8

21D9C241-48B6-498A-8AA9-A0F821CCA4BB

Op dat punt werd ik aangesproken door een Nederlands echtpaar. Met een busreis naar Santiago. Ze waren gisteren vanuit Burgos aan komen rijden: daar heb ik een dikke week over gedaan 🤣. Hoe erg het nou was op de Meseta en hoe zwaar mijn rugzak. En hoe lang al onderweg en hoe lang nog. Begrijpelijke vragen, die ik ook allemaal naar eer en geweten heb beantwoord. Toen naar mijn hotel gelopen.

C6B24660-C5F3-4B41-9BE5-F527C620E99D
Ik kwam langs de kathedraal, waar ik een bijzonder groepje peuters zag op weg naar de crèche:030325C3-6E4B-4B83-BD22-C71F4906B5D3
Vanuit mijn kamer heb ik zicht op de kathedraal.

177CE83E-5627-46FF-894A-5C0668C8E9BB
Met Frederic een hapje gegeten en de volgende twee overnachtingen besproken. En het etappebiertje gescoord:

64CAEB72-8ED0-42B2-ADA5-19CE798B86AE

Na afloop liepen we de Amerikaan Peter tegen het lijf. Ik ken hem al sinds Zubiri (1 dag na Roncesvalles) Hij heeft net als Frederic een peesontsteking (tendinitis) en wil Santiago nu op de fiets gaan halen. Je kunt hier een fiets huren, die je onderweg (bij een hotel) of in Santiago kunt achterlaten. Gesprekstof genoeg dus we gaan vanavond met zijn drieën eten.

Bij het teruglopen naar mijn hotel nog even een verplichte foto gemaakt:

4059C407-7247-4706-870F-0B8FE35DAA47

De kathedraal gaat pas later open, dus geen foto’s van de binnenzijde.

Ik wens jullie goede aandacht bij de dodenherdenking vanavond!

1. Volkert Bakker:
    4 mei 2023
    Mooi Jurjen, je schiet al aardig op.
  2. Nienke:
    4 mei 2023
    Jeetje, wat een mooie imposante kathedraal en hoe gaaf om die ook zo vanuit je kamer te kunnen bewonderen! Fijn dat je nu zo'n nieuwe mijlpaal bereikt hebt door Leon aan te tikken!

Ps sorry voor de overbevolking mbt je nieuwste kleinkind, maar hij is zo cute dat hij dit vast wel goed maakt :-)) Liefs en Xx
  3. Hans Schop:
    4 mei 2023
    Leuk hè al die kinderen aan een touw. Doen ze hier ook soms wel een stuk of 15. Erg koddig om te zien.
  4. Yvonne:
    4 mei 2023
    Mooie stad León, heerlijk ( noord ) Spanje!!
    Sterkte voor je maat Frédéric en ik wens je fijne avond, goed slapen en morgen frisse start!!
  5. Saskia:
    4 mei 2023
    Leuk verhaal weer Jur, veel plezier vnv! En top zo’n kamer met dit uitzicht!! Xx
  6. Huub Weetink:
    4 mei 2023
    Imposant zo'n kathedraal .
    Dat dagelijks biertje houdt je goed op de been.
  7. José:
    4 mei 2023
    Wow…morgen onder de 300km! Terugvlucht al geboekt, je gaat goed!
  8. Edith Van der Meer:
    4 mei 2023
    Wat zal dat balen zijn voor Frederic en Peter, als je lichaam je in de steek laat, zo dicht bij het einde. Fietsen zal ook niet meevallen met tendentieus. Jij stapt maar lekker verder hoor!
  9. Mo:
    4 mei 2023
    Met zo’n uitzicht wil ik ook wel wakker worden!
    Zet m op weer morgen!
  10. Martha Hoffenkamp:
    5 mei 2023
    Wow, mooi uitzicht! Succes morgen. Het zal drukker worden nu, maar dat heeft ook wel weer iets gezelligs.